Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan het dat een vrouw haar pasgeboren baby achterlaat?

Vandaag is er een pasgeboren baby (overleden) uit een glasbak opgedregd. Op het kerkhof in mijn woonplaats liggen twee onbekend gevonden baby'tjes.
Ik begrijp niet hoe dat een vrouw haar pasgeboren kindje zo maar achter kan laten. Door die bevalling maakt een vrouw toch hechtingshormonen aan? Het kind is toch een deel van jou? Zou een vrouw daar later nog spijt van hebben?

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik ben het vraagteken bij de hoofdvraag vergeten, sorry dan , hoop niettemin dat de vraag geplaatst wordt

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Ik kan me ook niet voorstellen dat iemand dit "zomaar"doet. In mijn ogen is het een wanhoopsdaad die voorkomen had kunnen worden als er zoals in Belgie een babyschuif zou zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Het was gisteren, en je weet niet wat er hand was: een vrouw kan haar zwangerschap ontkend hebben en in wanhoop haar kind ergens gedumpt hebben.
Het kan zijn dat het kind doodgeboren is en dat ze toen dacht: dan hoef ik het ook niet te vondeling te leggen.
Iemand kan in de war zijn.
Het kan zijn dat ze het kind gebaard heeft en dat iemand anders (partner? ouder?) het kind ergens gedumpt heeft.
Maar ik durf er mijn kop onder te verwedden dat iemand die goed in haar vel zit, die kansen heeft om het kind welkom te heten en die warmte heeft van haar omgeving, niet "zomaar" zoiets doet. Dus deze actie moet je al veel zeggen over in welke staat de moeder was.
Overigens is er een vrouw aangehouden, misschien is dat de moeder, dan kan het zijn dat we nog iets horen over hoe of wat.

Ben zelf geadopteerd en ik ben blij dat mijn biologische moeder de moed had onder ogen te zien dat ze zwanger was en dat ze maatregelen moest nemen, en dat ze in een land woonde waar dat (afstand doen) ook goed mogelijk was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb 5 kinderen en kan me dit niet voorstellen. Ze zal geestelijk wel wat mankeren maar ze zou vervolgt moeten worden voor moord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan is er sprake van een zieke situatie. Het is onnatuurlijk en iemand die geestelijk en lichamelijk gezond is, doet dit nooit.
Van nature hebben (gezonde) moeders de neiging hun kindje te vertroetelen en liefdevol te verzorgen waarbij hen vrijwel niets te veel is.
Vroeger was de aanleiding van ' te vondeling leggen' vaak, dat moeders geen middelen hadden om voor hun kind te zorgen. Zij raakten in paniek door hun zwangerschap en moeilijke vooruitzichten. Dit is ziekmakend en zo'n daad moet ook gezien als een wanhoopsdaad.
Ook angst voor verstoting (heel jonge meisjes) kan zo werken.
Of angst voor de partner die het kind niet wil, omdat het eventueel de vader niet is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat we de situatie niet weten, kunnen we deze daad niet veroordelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet het niet, maar de moeder moet desperaat geweest zijn. Ik hoop dat ze de juiste hulp krijgt, dit doe je niet zomaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk maar eens een paar keer naar de uitzending opsporing gezocht en je krijgt je antwoord.
Geld gebrek, schaamte, geloof, mishandeling, misdaad, drug verslaving, onder dwang, etc.
Ongetwijfeld ben ik er nog een paar vergeten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oordeel niet te snel! Ook bij een verkrachting kan een vrouw zwanger raken en door allerlei stigma's niet kunnen binden aan het kindje. Er is in dit geval ook een man geweest waarom wordt hij niet aangesproken op wat er gebeurd is?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing