Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kun je als homostel trouwen in de kerk?

Is het aan de priesters/pastoren zelf om te bepalen of dit mag of niet of is dat uberhaubt niet mogelijk? Kan het in het buitenland wel/niet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Hierover is in 2011 (ik kon helaas geen recentere informatie vinden) een interessant artikel verschenen in Trouw. Het antwoord op de vraag of je als homostel kunt trouwen in de kerk is: Ja, maar anno 2011 officieel nog slechts in 4 kerkgenootschappen. Bij de Oud-Katholieken en de Christengemeenschap kun je als homopaar je huwelijk laten inzegenen, maar dat is toch echt iets anders dan trouwen voor de kerk. De officiële lijn van de RK-kerk is helder: het kan niet. Punt uit. Ook de paus is er in zijn uitspraken heel duidelijk over. Maar toch zijn er lokaal soms mogelijkheden. Er zijn verschillende parochies die homostellen wel willen zegenen. Een volwaardige kerkelijke bruiloft is echter waarschijnlijk niet mogelijk.

Hieronder een voor de vraag relevant stukje uit het artikel:
"In Nederland zijn er vier kerkgenootschappen waar het huwelijk tussen hetero-stellen en homoparen geheel gelijk is gesteld. Dat zijn de Algemene Doopsgezinde Sociëteit, het Apostolisch Genootschap, het Remonstrants Broederschap en de Vrijzinnige Geloofsgemeenschap NPB.

In de Oud-Katholieke Kerk en de Christengemeenschap kunnen homoparen hun huwelijk laten zegenen. De Protestantse Kerk in Nederland zegent homohuwelijken ook, maar dat verschilt per lokale kerkgemeente.

De Rooms-Katholieke Kerk zit volgens de makers van de gids 'nog in de kast', wel zijn er volgens Mikkers parochies die homostellen willen zegenen. 'Uit verscheidene onderzoeken blijkt dat priesters positief te staan tegenover een kerkelijke zegening van homoseksuele relaties', aldus Mikkers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

In bepaalde kerken kan dit wel, dat ligt echt aan de kerk. Je kunt dit het beste navragen bij de kerk waar je het liefste wilt trouwen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar je het hebt over priesters, ga ik er van uit dat je de Rooms-Katholieke kerk bedoelt.
Nee, daar is dat niet mogelijk. In het buitenland kan dat ook niet, daar de Rooms-Katholieke kerk een universele kerk is (katholiek betekent universeel) en niet per land verschillende regels over haar sacramenten heeft.
Ik dacht dat de oud-katholieken wel homoseksuele relaties inzegenen, maar dat is anders dan een sacramenteel huwelijk sluiten.
Bij de overige protestanten zijn er enkele kerken: Bijvoorbeeld de remonstrantse kerk, maar ook sommige gemeenschappen van de PKN. Bij de laatste kan het nogal verschillen en zoeken zijn. De dominee van de gereformeerde tak zal het huwelijk niet inzegenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet in de katholieke Kerk, ongeacht in welk land. Dat volgt uit de geloofsleer en is dus niet afhankelijk van de pastoor of welke priester ook.
Computoon
12 jaar geleden
voor zover ik weet kan dat gewoon.
Al heb je sinds kort wel een weigeringsambtenaar, dat houd in dat hij/zij zelf mag weten wie trouwt, ik ben het hier persoonlijk niet echt mee eens.
dus het ligt er aan of je een eigenwijse priester/pastoor hebt.

Gr. Mij
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag is of het kan....
Natuurlijk kan het, zelfs in in toenemende mate in diverse kerken.
Wel is het zinnig zich af te vragen of je dit werkelijk wilt?
Vanuit bijbels oogpunt zou dit niet moeten kunnen daar het huwelijk een instelling van God is, voorbehouden aan man en vrouw.
Wanneer je dit niet zo ziet en dat kan, dat mag, dan zou ik daar zeker goed over nadenken welke geestelijke meerwaarde dit heeft.
Een geestelijke van welke denominatie ook kan moeilijk een zegen uitspreken over over een verbintenis welke lijnrecht tegen Gods woord ingaat.
Dan nog gebeurt dit als gevolg van de postmoderne tijdgeest waarin alles moet kunnen......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing