Wat doen al die camera's langs en boven de weg?
Het is niet dat ik cameravrees heb of dat ik iets te verbergen heb, maar ik vraag me af wat de functie(s) van al die camera's is / kan zijn. Zeker gezien het feit wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is, vraag ik me vaak af of we niet steeds meer richting Engeland gaan. Op zowat elke hoek van de straat hebben ze camera's hebben staan en worden blijkbaar goed in de gaten gehouden, wat een aantal jongens bewezen hebben. Ze hebben iemand verkleed als alien en binnen een paar minuten waren er twee politie auto's ter plekke om polshoogte te nemen (zie video).
Als je erbij stil staat dat je met redelijk simpele software kentekens kan uitlezen en kan koppelen aan een database, is het ook mogelijk dat je altijd van a naar b gevolgd kan worden. De belastingdienst kan dit dan ook gebruiken om de echte "criminelen" - de hard werkende mensen met een leaseauto - in de gaten houden en een boete geven onder het mom van belastingontduiking of iets dergelijks.
Mijn vraag is dan ook wat is het doel van zo belachelijk veel camera's langs en boven de weg, zeker nu het rekeningrijden van de baan lijkt te zijn? Worden wij er beter van? Of hebben we steeds meer te maken met 'Big Brother' praktijken die kunnen vallen onder de noemer "orde en veiligheid"?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.