Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wanneer is er objectief sprake van geluidsoverlast?

Ik woon in een rijtjeshuis (huurwoning) in een wijk die voor wonen bedoeld is. Dat wil zeggen er is geen industrie of iets dergelijks dichtbij.

Mijn buren (twee huizen verderop) hebben kennelijk een hobby die met landbouwtractoren samenhangt, want ze hebben er meestal twee staan in het daarvoor veel te kleine tuintje. De tractoren worden geregeld gestart en draaien dan periodes van minuten tot uren stationair.

De buren zelf zijn van mening dat ze overdag gewoon lawaai mogen maken, dat hebben ze me ook verteld.

Aanvullende vraag, in de APV van mijn woonplaats staat:

Artikel 4.1.5 Overige geluidhinder
1. Het is verboden toestellen of geluidsapparaten in werking te hebben of handelingen te
verrichten op een zodanige wijze dat voor een omwonende of overigens voor de omgeving
geluidhinder wordt veroorzaakt.
2. Het college kan van het verbod ontheffing verlenen.
3. Het verbod geldt niet, voor zover artikel 2.4.16, de op de Wet milieubeheer
gebaseerde voorschriften, de Wet geluidhinder, de Wegenverkeerswet 1994, de
Zondagswet, het Wetboek van Strafrecht, de Luchtvaartwet, het Reglement verkeerstekens
en verkeersregels 1994 of het Vuurwerkbesluit Wet milieugevaarlijke stoffen van toepassing
zijn.

Geluidsapparaten wordt verder niet gedefinieerd. Zouden de tractoren daaronder kunnen vallen?

Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Het gaat niet alleen om geluidsapparaten, maar om "toestellen of geluidsapparaten".

Verder heb je niet alleen de geluidsoverlast, maar ook de stankoverlast, die zelfs ongezond is (dieseldampen, fijnstof).

Wat wel of niet redelijk is, kun je het beste vragen aan de wijkagent. Gewoon informatief, zonder meteen een klacht in te dienen.
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Er zijn dus wel objectieve normen hoeveel geluid om welke tijd aan je gevel waarneembaar mag zijn.
Zie onderstaande link.
Geijkte decibelmeters zijn stervensduur, maar als jezelf al wilt kijken of er in die zin overlast is, kun je dat een beetje
met een goedkoop metertje bekijken. (zie 2e link)
16 jaar geleden
De vermelding van de zondagswet is verwerpelijk. Aangezien deze een x-aantal jaren terug al is afgeschaft...

Het stationair draaien van een dieselmotor van een tractor maakt ter plaatsen ongeveer 56 Dba geluid. Bij 68 Dba ligt de grens van geluidsoverlast. Bij 72 Dba is er sprake van een waarneembare overtreding...

Dus hoe vervelend het gevoelsmatig ook is om naar het geluid van een stationair draaiende tractor te moeten luisteren. Hier kan geen sprake zijn van geluidsoverlast...

Net zo min dat ik niets kan doen tegen klokkenterreur van het Bisdom Roermond op zondagochtend 8:45 (14 min. 38 sec.) met 92 Dba. Dit overigens met een officieel Dba meetrapport in de hand...
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Is er geen buurtvereniging of belangengroep van buurtbewoners? Zoiets moet je niet in je eentje doen.
Ga informeren of er nog meer mensen zijn die er last van hebben.
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing