Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat betekent het als de politie een zwart met oranje H op de straat legt?

Ik zie het vandaag, zondag 15 maart 2026, voor het eerst.
Waar staat de letter H voor?
Is dit iets nieuws?

Picture for question
Antoni
een maand geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

De H van helipad.
De politie zet drones in.
Vanuit deze mat laten ze de drone vliegen en landen.
Volgens mij is die linkse agent al bezig…
(Lees meer...)
Toegevoegd op 15 maart 2026 11:17: tekst
een maand geleden
Antoni
een maand geleden
@KleinDuimpje, je hebt gelijk. Inmiddels vond ik een andere foto van dezelfde situatie met als onderschrift: 'De politie brengt een drone in stelling voor het onderzoek naar een aanslag op een Joodse school in Amsterdam-Buitenveldert'. Zie https://prod-img.noordhollandsdagblad.nl/public/incoming/gckqkk-gerichte-aanslag-op-joodse-school-in-amsterdam.jpg/alternates/SIXTEEN_NINE_1200/Gerichte_aanslag_op_Joodse_school_in_Amsterdam.JPG
Abcde
een maand geleden
Bol.com, daar had ik niet gezocht.. +
KleinDuimpje
een maand geleden
Interessant om live te zien.
Toevallig ken ik iemand die dit doet om zijn brood te verdienen.
Bij bol verkopen ze alles, vast ook een helipad, dacht ik…. Vandaar bol.com ;-))
Antoni
een maand geleden
@KleinDuimpje, dan vind je deze foto vast ook leuk om te zien: de politieagenten kijken omhoog om te zien of het goed gaat met de drone: https://d349qgvhc9i32h.archive.ph/4i45O/fff1527f577da2e34a1ded77c077b47d31d4160f.avif
KleinDuimpje
een maand geleden
Idd mooie foto!
KleinDuimpje
een maand geleden
Je hebt een ‘serie’ aan beeldmateriaal verzameld.
Echt interessant.
Antoni
een maand geleden
Sorry, ik weet niet of die link lang te zien zal blijven op deze site. Hier dezelfde foto van de website van het NRC: https://images.nrc.nl/o6TxmZueCAM0quzFBFSsFybCAyo=/1920x/filters:no_upscale():format(webp)/s3/static.nrc.nl/wp-content/uploads/2026/03/14110920/140326VER_2032293118_1.jpg
Inekez1
een maand geleden
+
De mat is niet alleen voor een veilige en zachte landing van de drone, maar ook om bij calamiteit (verbroken verbinding) de drone automatisch terug te laten keren en te laten landen op de mat. De RTH (Return to Home) kan worden ingesteld dat de drone de mat herkent en er netjes op landt. De zichtbare mat maakt het ook voor omstanders duidelijk dat je daar dan niet moet gaan staan of lopen.
KleinDuimpje
een maand geleden
Bedankt voor de mooie aanvulling Inekez1.
Antoni
3 dagen geleden
Veel dank voor je antwoord, @KleinDuimpje. Ik heb je antwoord gekozen tot beste antwoord. Gefeliciteerd!

Andere antwoorden (1)

Dit betekent Hydrant (fire hydrant) of te wel brandkraan.
(Lees meer...)
een maand geleden
KleinDuimpje
een maand geleden
Hoi, tegenwoordig zijn er inderdaad hydranten ‘verstopt’. Ofwel niet zichtbaar boven de grond. Deze worden aangegeven met een H. Klopt ook. Dat kan op een bordje zijn, deksel etc. De brandweer herkent ze direct. Mensen lopen er vaak langs zonder op te merken.
Deze H wordt gewoon neergelegd door de politie. Het is echt een mat om de drone te laten vliegen en landen. Ze willen namelijk niet dat er bijvoorbeeld zand, steentjes etc tussen de drone komt. Dit kan de drone beschadigen.
Inekez1
een maand geleden
In deze context (zie foto bij vraag) is dat duidelijk geen brandkraan. Ik snap ook niet waarom je nog een onzin-antwoord toevoegt terwijl er al een correct antwoord inclusief link gegeven was.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing