Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan je in de gevangenis gearresteerd worden?

als je in de gevangenis iets strafbaars doet waarvoor je feitelijk niet zit, krijg je dan een proces terwijl je in de gevangenis zit?

Antoni
een maand geleden
Je kan ook in de gevangenis gearresteerd worden voor een tweede misdrijf dat je buiten de gevangenis hebt gepleegd en waarvoor je recent als verdachte in beeld bent gekomen.
jc54
een maand geleden
@Antoni; dat is niet de vraag........Wat als je BINNEN de gevangenis buiten je boekje gaat? Welnu, je wordt niet gearresteerd, maar als het erg genoeg is ga je de isoleercel in, of je krijgt minder beweginsvrijheid, en/of je wordt minder vervroegd vrij gelaten.
Antoni
een maand geleden
@jc54, ik schreef daarom ook 'ook'!
LeonardN
een maand geleden
@poppetje54321 Wat is nu precies hetgeen je wil weten?
Het arresteren deel?
Het proces deel? Ik zou zeggen : ja je kan gearresteerd worden en ja er zal een proces tegen je aangespannen worden als je een misdaad begaat in de gevangenis.
Ik bedoel wat dacht je anders? Dat je eerst de straf uit zou moeten zitten? Zou een mooie boel worden, krijg je een rechtszaak die misschien jaren op zich laat wachten.
HeerVoldemort
een maand geleden
Ik heb een tijdje in een psychiatrisch centrum gewerkt als beveiliger. Hier zaten psychopaten en TBSers opgesloten voor ernstige mishandeling en doodslag en dergelijke. Als daar iemand een misdrijf beging, belde we de politie, werd zo'n persoon door agenten met schilden eruit gehaald en gearresteerd. Maar dat was niet echt een gevangenis natuurlijk.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Overigens bestaat het niet dat je in de gevangenis een strafbaar feit pleegt waarvoor je niet zat. Straf komt immers altijd pas ná de daad.
Leonard hierboven heeft het overigens helemaal correct. As je, ik noem maar wat, een bewaker een oor afsnijdt kom je in precies dezelfde juridische molen als een verdachte buiten de gevangenis. Hooguit wordt het voorarrest overgeslagen, omdat er sowieso geen vluchtmogelijkheid bestaat.
(Lees meer...)
teusvh
een maand geleden
LeonardN
een maand geleden
?
Of ik snap je niet of jij snapt niet wat de vrager bedoelt.
Ik zit de in de gevangenis voor een overval.
Ik steek een bewaker neer.
Dan doe ik iets (een bewaker neersteken) waarvoor ik niet zit. Je kan dus alleen maar iets strafbaars doen waarvoor je niet zit.
teusvh
een maand geleden
Dat is precies wat ik zeg.
Abcde
een maand geleden
Verwarrend. Je zegt dat het niet bestaat dat je in de gevangenis een strafbaar feit pleegt waarvoor je niet zat. En later kom je daarop terug in je voorbeeld van het afgesneden oor.
teusvh
een maand geleden
Sorry, daar had moeten staan dat je geen strafbaar feit kunt plegen waarvoor je al zat. Is een verschrijving. Excuses daarvoor.
LeonardN
een maand geleden
@teusvh
+
Precies m'n punt.
zrw81ulm
een maand geleden
laten eerst uit de cel, en buiten word je weer aangehouden
Antoni
een maand geleden
Je hebt een goed gevoel voor humor, @zrw81ulm.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding