Waarom dragen leden van de DSI een spijkerbroek?

Het valt mij op dat leden van de DSI (Dienst Speciale Interventies) vaak eer spijkerbroek en eigen sneakers dragen. Zit hier een gedachten achter? Bij vele andere eenheden is juist een complete outfit de norm.

Picture for question
LeonardN
3 uur geleden
Snelheid.
Je wordt opgebeld en je hebt iets aan, al rennend doe je een vest eroverheen. Aangekomen krijg je een schild in handen gedrukt.
Die mensen zitten niet de hele dag te wachten in uniform.
Je gaat je ook niet omkleden als er iemand met een pistool op iemands gezicht staat gericht. Prioriteiten zeg maar.
Inekez1
een uur geleden
Ik betwijfel of 'snelheid' en 'wat men toevallig aanheeft' de enige reden is. Als er ergens ingegrepen moet worden, kan het verdomd handig zijn om eerst even met een paar man onopvallend een rondje te lopen om de situatie in kaart te brengen. In burgerkleding val je dan niet op. Daarbij heeft men niet 'toevallig' een spijkerbroek en sneakers aan. In dat werk moet je soms ineens kunnen rennen en klimmen. Dat gaat niet in een pantalon die bij het eerst hekje scheurt. De DSI maakt ook gebruik van burgervoertuigen met (onzichtbare) bepantsering. Ik heb een sterk vermoeden dat de burgerkleding echt bedoeld is om niet op te vallen en niet de aandacht te trekken zolang er nog niet echt wordt ingegrepen.

Antwoorden (1)

Ze dragen niet "een spijkerbroek" ze dragen wat ze op dat moment aan hebben, en trekken in de haast van de melding die ze (thuis) ontvangen snel hun gordel en vest en andere benodigdheden aan, en zullen dan op locatie wellicht nog een schild krijgen. Het is niet zo dat deze mannen de hele dag in een kazerne of bureau aan het wachten zijn op een belletje wat misschien die dag of de aankomende drie dagen niet komt. En aangezien een pantalon niet meer bescherming geeft dan een spijkerbroek is er geen reden om dat tijdsverlies te rationaliseren. (anders dan een vrijwillige brandweerman die toch echt eerst naar de kazerne moet om wat anders aan te trekken),

Het is verder niet zo dat er geen uniform is, alleen zouden je collega's je denk ik raar aan staan te kijken als je 10 minuten later komt omdat je je om bent gaan kleden.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Dienst_Speciale_Interventies#/media/Bestand:Dienst_speciale_interventies_m_squadron.jpg
===
"Ze dragen niet "een spijkerbroek" ze dragen wat ze op dat moment aan hebben"
En aangezien een groot percentage van de Nederlandse mannen een spijkerbroek draagt....
===
Maar het antwoord is dus:

Ze dragen wat ze dragen omdat snelheid een hogere prioriteit heeft dan uniforme aankleding in de meest noodsituaties. (De kans dat ze met een voorbereide actie wel of iig meer uniforme kleding aanhebben is groter).
Toegevoegd op 30 september 2024 19:46: tekst
3 uur geleden
LeonardN
3 uur geleden
Ik moet zeggen dat ik niet 100% weet hoe het dienstverband van iemand bij de DSI er gemiddeld uitziet, maar volgens mij zijn het voornamelijk agenten en (oud)-militairen die zich hebben aangemeld (en training hebben gevolgd) en die dan vooral buitendiensttijd (maar wel piketdienst hebben) optrommelbaar zijn. Zou namelijk ook niks zijn als het halve politiekorps van een gemeente opeens vertrekt.
ronron1212
2 uur geleden
een of meer bijzondere bijstandseenheden bestaande uit personeel van de politie, de Koninklijke marechaussee of andere delen van de krijgsmacht’ zijn.
LeonardN
een uur geleden
@ronron1212 Kan je je laatste reactie nakijken?
Het lijkt erop alsof je een relevant stuk hebt gevonden maar @random wat hebt geknipt en geplakt. En vooral zonder aan te geven wat het punt is van je reactie.
ronron1212
een uur geleden
@LeonardN????????????????????????