Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom een extra activatiecode om je ID te koppelen voor het inloggen bij verschillende instanties?

Bij het ontvangen van een nieuwe ID krijg je een extra activatiecode om je ID te koppelen voor inloggen bij verschillende instanties. Hoe veilig is dit proces, en is het verstandig om dit nu te activeren, gezien het feit dat deze methode nog in een vroeg stadium verkeert?

2 maanden geleden
768
tinus1969
2 maanden geleden
Bedoel je Digid?
SnakeEye
2 maanden geleden
Nee, dat is het niet.
tinus1969
2 maanden geleden
Kun je dan ene voorbeeld geven welke instantie(s) wel?
LeonardN
2 maanden geleden
Volgens mij gaat het weldegelijk om Digid (ivm nieuwe identiteitskaarten). https://www.logius.nl/actueel/vanaf-nu-ook-inloggen-met-identiteitskaart-digid-app Hoe werkt het?
Nederlandse identiteitskaarten die zijn afgegeven vanaf 4 januari 2021 hebben een nieuwe chip. Deze chip bevat een inlogfunctie.
Tijdens het inloggen scant de DigiD app met behulp van de NFC-lezer op een telefoon of tablet de gegevens van de chip op de identiteitskaart.
DigiD controleert zo of het document van diegene is die wil inloggen en of het document geldig is. Er worden geen gegevens opgeslagen. Daarnaast voert de gebruiker in de app een persoonlijke PINCODE in die bij zijn identiteitskaart hoort.
SnakeEye
2 maanden geleden
Ik snap het niet Digid heb ik al...?!?
SnakeEye
2 maanden geleden
Dit is een brief van de Rijksoverheid, met als onderwerp: Activeren inlogfunctie identiteitskaart...
LeonardN
2 maanden geleden
Ja en ga nu eens met je mobiele telefoon(met NFC) naar Digid. Of kijk gewoon bij inloggen Digid. Daar heb je nu een hele rits aan mogelijkheden om in te loggen VIA Digid. Met de DigiD app
De makkelijkste manier om veilig in te loggen
Met een sms-controle
Met mijn rijbewijs
>>>Met mijn identiteitskaart<<<

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef als eerste antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding