Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom zou een kind geen BSN hebben?

Ik hoorde op de radio dat er een actie was met gratis OV voor kinderen, maar dat sommige mensen er geen gebruik van konden maken omdat hun kind geen BSN heeft.
Maar hoe komt dit?

4 maanden geleden
971
ronron1212
4 maanden geleden
Als dat kind daar recht op heeft kan je dat gewoon aanvragen.
LeonardN
4 maanden geleden
Lijkt me een gezever-om-het-gezever-argument. Voor zover ik het begrijp:
Elk kind wat in Nederland is geboren, of welke is ingeschreven in de GBA heeft een BSN. Als je kind geen BSN heeft en wel hier woont, dan zou ik ook zeggen dat je dus ook geen recht hebt op gratis OV. Je bent dan of illegaal of je bent ergens anders ingeschreven, waar je dan daar recht heb op allerlij dingen. https://www.nederlandwereldwijd.nl/bsn/bsn-kind-buiten-nederland
Antoni
4 maanden geleden
Voor de goede orde: in januari 2014 is de GBA (de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens) vervangen door de Basisregistratie Personen (BRP).
Utrecht
4 maanden geleden
Het gaan om illegalen/ongedocumenteerden. Alle legale inwoners van Nederland hebben een BSN.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Het is mogelijk dat ouders die uit het buitenland komen nog geen BSN hebben, en dan hebben de kinderen het ook niet. Dat BSN hangt samen met een correcte inschrijving in de basisadministratie bij de gemeente.
Dat is overigens best een serieus probleem, want ook de zorgverzekering vereist een BSN.
(Lees meer...)
4 maanden geleden
Ritsuka
4 maanden geleden
Bedankt, duidelijk
Deze kinderen hebben geen BSN omdat ze illegaal in Nederland verblijven en dus ongedocumenteerde zijn.
(Lees meer...)
tinus1969
4 maanden geleden
LeonardN
4 maanden geleden
Heb je een BSN-nummer nodig (als kind) als je voor minder dan 50% in Nederland verblijft en je je dus ook niet in hoeft te schrijven in de BRP?
tinus1969
4 maanden geleden
Nee, dan heb je geenBSN nummer bodig. Je woont immers dan niet in Nederland.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding