Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wordt in Nederland het debat ook gevoerd over inclusiviteit van transgenders in sport?

Aangezien ik het nieuws in Nederland minder volg dan in de VS vroeg ik me af of deze discussie in Nederland ook enige vorm heeft. Zijn er wellicht al een aantal bonden en of clubs die biologische mannen/transvrouwen in alle of bepaalde categorieën mee laten doen (waar dat natuurlijk eerder nog niet het geval was). Zijn er bepaalde politieke partijen die hier een programmapunt voor dan wel tegen hebben? Zijn er bonden die hier een definitief/voorlopig statement over gegeven hebben?

En als bonusvraag wat is uw mening over deze?
===

*biologische mannen/transvrouwen in alle of bepaalde VROUWENcategorieën mee laten doen

4 maanden geleden
1K
Thecis
4 maanden geleden
In de VS worden een aantal zaken omtrent gendergelijkheid (zeker in sport) weer terug gedraaid. Voor transvrouwen in vrouwe sport vind ik dat ook terecht persoonlijk. Het (biologisch) voordeel dat transvrouwen hebben, is onevenredig groot binnen het gros van de sporten die gebaseerd zijn op de fysieke kracht en uithoudingsvermogen.
LeonardN
4 maanden geleden
Oh, kan je toevallig ook een zo'n zaak noemen of linken waarin men teruggedraaid is dan wel terug probeert te draaien?
Een sport of bond noemen zou al een mooie zijn.
AnnBoo8146
4 maanden geleden
Ik weet op dit moment alleen een zaak binnen de dartssport. Twee vrouwelijke darters weigeren nog deel te nemen aan het Nederlands team, omdat daar nu ook een transvrouw deel van uitmaakt. Dit was in maart dit jaar.
https://nos.nl/artikel/2514076-dartsters-stappen-uit-oranje-selectie-omdat-teamgenoot-trans-vrouw-is
Thecis
4 maanden geleden
@LeonardN
Ben de naam kwijt, maar binnen de zwemsport is er een transgender die veel won. Deze overwinningen worden nu terug gedraaid.
Thecis
4 maanden geleden
Het ging om Lia Thomas
https://www.google.com/amp/s/amp.cnn.com/cnn/2024/01/26/us/lia-thomas-world-aquatics-transgender-athletes-swimming
EJKr
4 maanden geleden
Ben zelf ook benieuwd. Het zou uiteraard verboden moeten worden voor trans om aan reguliere sporten mee te mogen doen om op die manier een oneerlijk voordeel te behalen. Terug naar 2 genders heeft de voorkeur maar dat zal al wel bijna niet meer kunnen. Dus zal er goede regelgeving en degelijk toezicht nodig zijn om oneerlijke concurrentie te voorkomen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef als eerste antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding