Zijn er landen in Europa die zich langzaamaan voorbereiden op een oorlog?

Ik heb ergens gelezen dat Engeland en Duitsland hun burgers heeft opgeroepen om langzaamaan voorraad op te slaan voor een eventuele derde wereld oorlog. Wat is hiervan waar. Mocht dit echt serieus zijn, waarom is Nederland hierin dan zo passief?

3 maanden geleden
5.4K
ronron1212
3 maanden geleden
Niets over gelezen en voor een echte oorlog valt weinig aan voorraad op te bouwen.
Edraket
3 maanden geleden
De kans op een derde wereldoorlog is heel klein. Rusland heeft niet eens voldoende soldaten om de gehele Oekraïne te veroveren, en west Europa is 10x zo groot als Oekraïne.
LeonardN
3 maanden geleden
Blijkbaar: Duitsland
https://www.dailymail.co.uk/news/article-13501999/germany-plan-citizens-wartime-russia-invades-nato.html VK
https://www.ft.com/content/002490f0-13db-4234-b609-e8a539b28447 NL
https://www.rtl.nl/nieuws/binnenland/artikel/5430404/oorlog-dreiging-navo-voorbereiden-zorgen-rusland
SingingCoyote13
3 maanden geleden
ja ik heb gister zoiets te zien gekregen over een atoomaanval op mogelijk rotterdam door een russische generaal op iemands mobieltje.
https://www.hln.be/buitenland/russische-politicus-pleit-voor-nucleaire-aanval-op-nederland-het-is-een-kwestie-van-een-dag~aeb70572/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F
HeerVoldemort
3 maanden geleden
Nou ik heb de laatste weken ook een paar keer een artikel gezien waarin geleerden en andere bobo's zeggen dat de Nederlanders ook een noodpakket moeten hebben voor mogelijke oorlog.
ronron1212
3 maanden geleden
Noodpakket is iets anders dan voorraden inkopen

Antwoorden (1)

Er zijn inderdaad signalen dat Europese landen zich voorbereiden op een mogelijke toename van spanningen of conflicten.
Voorbeelden:
* Verhoogde militaire uitgaven: Landen als Polen, Litouwen en Estland verhogen hun defensiebudgetten aanzienlijk, mede door de oorlog in Oekraïne.
* Opleiding en oefeningen: NAVO-landen organiseren meer militaire oefeningen in Oost-Europa, om hun paraatheid te tonen.
* Voorraden: Sommige landen, zoals Duitsland, adviseren burgers om noodvoorraden aan te leggen, zoals voedsel, water en medicijnen.
De berichten over oproepen van Engeland en Duitsland om voorraden op te slaan lijken genuanceerder te zijn.
* Engeland: De Britse regering heeft in 2022 een brochure gepubliceerd met tips voor het omgaan met noodsituaties, inclusief het aanleggen van een noodvoorraad. Dit is echter geen nieuw beleid en wordt al jarenlang geadviseerd.
* Duitsland: De Duitse regering heeft in 2023 een website gelanceerd met informatie over noodvoorbereiding. Ook hier gaat het om algemene adviezen, geen specifieke oproep tot hamsteren.
Waarom Nederland minder actief lijkt:
* Geen directe bedreiging: Nederland ervaart momenteel geen directe militaire bedreiging.
* Vertrouwen op bondgenoten: Nederland vertrouwt op de collectieve verdediging van de NAVO.
* Focus op andere prioriteiten: De Nederlandse regering besteedt momenteel meer aandacht aan andere onderwerpen, zoals de energiecrisis en de woningnood.
Belangrijk om te benadrukken:
* De situatie is complex en er is geen eenduidig antwoord.
* De mate van voorbereiding in verschillende landen varieert.
3 maanden geleden
ronron1212
2 maanden geleden
De verhoging van de budgetten voor defensie komen omdat amerika 2% wil van elk land
LeonardN
2 maanden geleden
Soort van, maar niet helemaal lekker uitgelegd zou ik zeggen. Lidstaten van de NAVO werd altijd al gevraagd 2% aan defensie uit te geven. In de praktijk werd dat echter nooit gedaan. Trump*/VS heeft daar inderdaad vaker wat over gezegd/geklaagd zeker ook vanwege de bewegingen van Rusland. Dit jaar is het voor het eerst dat men daar ook aan voldoet (gemiddeld in de EU iig). De landen die in dit antwoord genoemd worden spenderen echter zelfs meer dan de door de NATO gevraagde 2% . Zo rond de 3-5% Als er nu geen oorlog/dreiging van Rusland was had de VS waarschijnlijk hoog en laag kunnen springen maar hadden veel EU lidstaten en de in het antwoord genoemde staten waarschijnlijk niet de 2% gehaald. https://www.nato.int/cps/en/natohq/topics_49198.htm