Waarom is het specifiek Zuid-Afrika dat Israël daagt voor het Internationaal Gerechtshof?
Zuid-Afrika heeft recent, begin 2024, bij het Internationaal Gerechtshof een zaak tegen Israël aangespannen omdat het land vreesde voor een genocide in de Gazastrook.
Hier https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/artikel/5428487/israel-voor-de-rechter-om-genocide-dit-staat-er-op-het-spel staat al een soort antwoord, maar dat vind ik wel heel miniem:
Volgens president Ramaphosa kan Zuid-Afrika, met het verleden van apartheid, nu alleen maar steun geven aan de Palestijnen. [Correspondent] Van Leeuwen: ''Die hele geschiedenis zorgt er nu voor dat Zuid-Afrika zich wil profileren als dé leider van de landen de kritisch zijn richting Israël.''
2. Waarom heeft Z-A (en niet een ander land) Israel gedaagd?
3. Wat is nu de specifiekere reden(specifieker dan de reden die al gegeven is) dat ZA Israel heeft gedaagd? Vraag 1. had ik niet eens als een mogelijkheid gezien, die zie ik pas sinds je laatste reactie. "daarom vind ik het bijzonder dat Zuid-Afrika het heeft gedaan. "
TOT je leest ''Die hele geschiedenis zorgt er nu voor dat Zuid-Afrika zich wil profileren als dé leider van de landen de kritisch zijn richting Israël.''
Waarom is dat niet voldoende voor jou? Wantrouw je die redenering? Volg je die redenering niet?
"is er een speciale reden dat ZA het voortouw neemt inndeze procedure." Leg mij dan eens uit HOE dat niet beantwoord is met: Volgens president Ramaphosa kan Zuid-Afrika, met het verleden van apartheid, nu alleen maar steun geven aan de Palestijnen. [Correspondent] Van Leeuwen: ''Die hele geschiedenis zorgt er nu voor dat Zuid-Afrika zich wil profileren als dé leider van de landen de kritisch zijn richting Israël.''
Dit bedoel ik nou. :D "3. Wat is nu de specifiekere reden(specifieker dan de reden die al gegeven is) dat ZA Israel heeft gedaagd?" Een antwoord op jouw hoofdvraag, vraag 2, of wat tinus1969 er in leest ook zou kunnen zijn:
"Omdat geen enkel ander land Israel als land ziet welke oorlogsmisdaden heeft begaan." Mijn doorvragen is dus daadwerkelijk terecht imo. Het gaat je er dus niet om waarom het Z-A specifiek is die het gedaan heeft (en niet een ander land).
Maar de meer specifieke reden dan die al gegeven is.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.