Waarom ontmoedigen de Nederlandse regels het hebben van een meervoudige nationaliteit?
Eigenlijk het enige argument waar ik zo gauw op kan komen is dat van 'dubbele loyaliteit', maar als ik daar even over nadenk lijkt me dat geen bijzonder sterk argument.
Iemand die echt een gedeelde loyaliteit heeft, en die gedwongen wordt zijn andere nationaliteit af te staan, zal daarna niet een grotere loyaliteit aan Nederland hebben- eerder kleiner, lijkt me.
Omgekeerd lijkt de gedachte dat iemand met een dubbele nationaliteit _dus_ ook meerdere loyaliteiten zall hebben me ook een non sequitur. Er zijn gevallen van formele belangenverstrengeling te bedenken, maar die lijken me voornamelijk theoretisch.
Omgekeerd hoor ik verhalen van buitenlanders (Amerikanen bv) die hier al lang wonen, best de Nederlandse nationaliteit willen aannemen, maar niet hun eigen Amerikaanse nationaliteit daarvoor willen opgeven, en daarom uiteindelijk hier vertrekken. En omgekeerd van Nederlanders in het buitenland, die niet hun Nederlanderschap willen opgeven, maar dat eigenlijk wel zouden moeten doen als ze de nationaliteit van het land willen waar ze in feite hun zaken doen, maar die daardoor steeds in vervelende situaties terechtkomen.
Kortom, ik zie vooral nadelen in de huidige situatie. Maar welke zaken zijn er die ik over het hoofd zie? Zijn er inherent solide redenen aan te voeren voor de Nederlandse wetgever om een dubbele of meervoudige nationaliteit zoveel mogelijk te ontmoedigen?
Er is nog niets geregeld inzake e de wijzigingen van het nationaliteitsrecht staan nog in de kinderschoenen. Bovendien kent de nationaliteitswetgeving veel uitzonderingen en voorwaarden en is ze daardoor zeer gecompliceerd. Een wetgevingswijzigingen vinden niet plaats op ideologisch gekleurde argumenten.
Uitzonderingen op de afstandsplicht bij naturalisatie bestaan al jaren.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.