Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe regel je de achternaamswijziging van een meerderjarige?

Als 1 ouder overlijdt dat wordt het huwelijk van rechtswege ontbonden. Mijn vader is overleden op 7-04-2011. Ik was op dat moment 13 jaar (17-09-1997). Vanaf toen ben ik door alleen mijn moeder verzorgd. Voordat mijn vader overleed verzorgden beiden mij. Ik ben nu 22 en woon nog thuis. Om je achternaam in die van de andere ouder te wijzigen moet je voldoen aan de verzorgingstermijn. Mijn vraag is nu of ik heb voldaan aan deze verzorgingstermijn? Ik snap niet hoe ik dit moet berekenen en wat de uitkomst is.
Moet ik überhaupt aan de verzorgingstermijn voldaan hebben als meerderjarige?
Blz. 8 & 10 :
https://www.justis.nl/binaries/WEB_123388_Brochure_Naamswijziging%20okt%202019_tcm34-295232.pdf

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Verzorgingstermijn betekent dat voor de naamswijziging van een kind moet zijn voldaan aan de verplichte verzorgings-termijn.
Dit houdt in dat degene van wie de naam wordt gevraagd, het kind gedurende een aaneengesloten periode van drie of vijf jaar onmiddellijk voorafgaand aan de aanvraag moet hebben verzorgd en opgevoed. Hier wordt strikt de aanvraag-datum aangehouden. De verzorgingstermijn maakt duidelijk dat degene van wie de naam wordt gevraagd het kind verzorgt en opvoedt. • Tot de leeftijd van twaalf jaar geldt een termijn van vijf jaar.• Voor een kind in de leeftijd van twaalf tot achttien jaar geldt een termijn van drie jaar.
U bent 22 jaar, de verzorgingstermijn is voor uw aanvraag niet meer van belang.
Bij de eis dat er voldaan moet zijn voldaan aan de eis van de vereiste verzorgingstermijn gaat het om de termijn van de opvoeder, niet om een termijn van degene die de naamswijziging aanvraagt. Het is een term uit het personen- en familierecht. Met deze term wordt de tijd bedoeld gedurende welke een volwassene verplicht voor het kind zorgt.
U bent 22jaar, u wilt als meerderjarige de achternaam van de andere ouder, ik neem aan in die van uw moeder aannemen. Maar u hebt een ander groot probleem. Ik moet u namelijk teleurstellen.
U wilt als volwassene de naamskeuze van uw ouder herzien. Sinds 1 januari 1998 krijgt een kind niet meer automatisch de achternaam van de vader. De ouders mogen samen de achternaam van de vader of de moeder voor hun kind kiezen. Als het kind meerderjarig geworden is, kan het eenmalig verzoeken om herziening van deze naamskeuze.
Dit verzoek kan ingediend worden tot drie jaar na het bereiken van de meerderjarige leeftijd. Vanaf het 21e jaar is dit verzoek dus niet meer mogelijk.
Toegevoegd op 22 januari 2020 15:29: bron
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing