Mag een enkele ouder kinderen uitschrijven inzake het BRP?
Mijn kinderen zijn, zonder mijn toestemming, (en medeneming van de identiteitsbewijzen van de kinderen) door hun moeder meegenomen en uitgeschreven op mijn/ons woonadres.
Zij heeft de kinderen op een ander woonadres ingeschreven. Ook wederom zonder toestemming. Inmiddels heeft er wederom een nieuwe verhuizing plaatsgevonden. Ook zonder enige toestemming.
Mag een gemeente zomaar meewerken aan het ‘ontvoeren’ van mijn kinderen? Dient een gemeente het gezagsregister in te zien alvorens toestemming te verlenen?
Ter aanvulling; wij zijn niet getrouwd en er bestaat geen samenlevingsovereenkomst o.i.d. Beide ouders hebben een gelijk gezag, hetgeen is vastgelegd in het gezagsregister. Daarnaast heb ik beide kinderen erkend. Tot slot dragen mijn kinderen tevens mijn achternaam, ook al geeft dit aan mij als vader verder geen extra rechten.
Mag een gemeente zomaar, zonder toestemming/kennisgeving mijn kinderen uitschrijven, als een enkele ouder dit verzoekt? Dit heeft overigens plaatsgevonden zonder overleg met de gemeente, dan wel een kennisgeving van de gemeente. Ik ben op mijn woonadres blijven wonen.
Wie heeft de juiste juridische raad in mijn geval en kan dit zomaar volgens de (gemeente)wet? Kan ik dit eigenhandig terugdraaien, ook al heeft een tweede verhuizing naar een nieuwe gemeente inmiddels plaatsgevonden? Protest is reeds aangetekend bij de moeder van de kinderen, zij geeft echter niet thuis.
Waarom is ze vertrokken? (Liep zij of de kinderen gevaar).
Als vader sta je vaak machteloos.
Maar ik ken de situatie niet, neemt niet weg als jullie een harmonieus gezin vormden, het niet netjes is van haar. Maar nogmaals, ik weet niet waarom zij vertrokken is.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.