Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom nemen sommige mensen Trump ernstig als die zegt dat voortaan Jeruzalem de hoofdstak van Israel is?

Ik volg de actualiteiten nauwelijks dus ik begrijp niet goed waarover het gaat, maar ik meen te hebben begrepen dat Trump zegt dat Jerusalem voortaan de hoofdstad is van Israel. Aangezien hij daar natuurlijk niet over te beslissen heeft, begrijp ik niet waarom er demonstraties zijn tegen 'zijn' beslissing? Waarover gaat dit eigenlijk?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

De status van Jeruzalem als hoofdstad is betwist. Israël zelf ziet een geheel en verenigd Jeruzalem als zijn hoofdstad. Dit wordt echter door de Verenigde Naties en de meeste landen niet geaccepteerd. Daarom hebben vrijwel alle landen hun ambassades in of nabij Tel Aviv. Daarnaast ziet de Palestijnse Autoriteit Oost-Jeruzalem als de hoofdstad van een toekomstige Palestijnse staat.

Kortgeleden heeft Trump namens de Verenigde Staten Jeruzalem erkend als hoofdstad van Israël. Hij is nu ook van plan de Amerikaanse ambassade te verplaatsen van Tel Aviv naar Jeruzalem. Deze besluiten worden door verschillende landen en bevolkingsgroepen niet gewaardeerd en niet geaccepteerd.
Antoni
7 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing