Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom mogen vluchtelingen meestal hier blijven als het weer veilig is in eigen land?

Mensen uit Irak, Afghanistan, Afrika, die gevlucht zijn voor oorlogen, zijn in Nederland opgevangen. In veel landen is de oorlog allang weer voorbij, zoals Angola, Afghanistan, Irak. Echter de mensen die hierheen gevlucht zijn, hebben inmiddels de NL nationaliteit. Waarom worden ze niet opgevangen voor de duur dat het daar onveilig is, en daarna weer terug.

Ik stel deze vraag omdat één van mijn overgrootouders tijdens de eerste wereldoorlog uit België naar NL is gevlucht, maar na de oorlog snel terug is gegaan naar België.

Ik begrijp dat je vlucht voor oorlog, maar als deze voorbij is, wat is dan de reden om niet terug te gaan naar je land van herkomst?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Omdat onder "vluchteling" (nu) iets anders wordt verstaan dan iemand die vlucht voor een oorlog. De reden waarom iemand die status krijgt, is nog steeds aanwezig in het land van herkomst.

"Wanneer ben je een vluchteling?

Volgens het Vluchtelingenverdrag is een vluchteling iemand die in zijn thuisland gegronde vrees heeft voor vervolging. Diegene krijgt in eigen land geen bescherming tegen deze vervolging.

Redenen voor vervolging zijn:

de godsdienst van de vluchteling;
    de politieke overtuiging van de vluchteling;
    de seksuele voorkeur van de vluchteling;
    het behoren tot een bepaalde etnische of sociale groep."

Toegevoegd na 12 minuten:
Volgens mij verwar je een asielzoeker met een vluchteling.
Computoon
7 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing