Heeft mijn vriend een kans eerder vrij te komen?
Het is een beetje een ingewikkeld verhaal.
Mijn vriend zit vast in zwitserland uitspraak 36maanden,waarvan 16maanden celstraf en 20 maanden voorwaardelijk.
Hij vroeg gelijk aan zijn advocaat of hij recht had op vervroegde invrijheidsstelling antwoord was nee.
Volgens de gevangenis dirictuur waar hij een gesprek mee heeft gehad in april ivm overplaatsig nederland was zijn aanvraag niet zinvol dit omdat als hij zich netjes gedroeg evt op 1aug of 11 sept vrijgelaten zou worden.
Op internet lees ik dat hij er niet voor in aanmerking komt (volgens nederlandsrecht)
Ik heb contact gehad met buitenlandse zaken en die vertelde me dat hij er wel een kans op maakt. Maar dat het wettelijk geen recht is maar dat het via de wet wel toegelaten word iemand eerder vrij te laten,en dat het dan meer een gunst is.
dit betreft zijn onvoorwaardelijke straf van 16 maanden. Overzijn 20 maanden voorwaardelijk zei ze dat zijn inprinsiepe afspraaken en voorwaarden waar je je 20 maanden aan moet houden.
Dus ja ingewikkeld allemaal ik en mijn vriend weten dus niet of hij nu wel of geen kans maakt en weet dus niet of het zwitsersrecht mischien anders is.
Hoop dat iemand iets meer verstand ervan heeft als mij.
Vanuit welke gedachte vind je dat hij geen 16 maanden zou hoeven uit te zitten ?
Vanuit welke gedachte vind je dat hij geen 16 maanden zou hoeven uit te zitten ?" Nou ja, kijk naar Volkert vd G. die heeft ook 2/3 van zijn straf maar hoeven uit te zitten, in hoeverre is dat dan reëel t.o.v. de nabestaanden van Pim Fortuyn? En levenslang is doorgaans ook maar 30 jaar i.p.v. tot de dood... hoe zit het dan daar mee?
Ik vind dat je goed gedrag ook moet kunnen belonen...
http://www.wetrecht.nl/is-levenslang-echt-levenslang/
Maar het is geen recht om bij voorbaat strafvermindering te krijgen.
" Hij vroeg gelijk aan zijn advokaat of hij recht had op vervroegde invrijheidsstelling " . Ook het het feit dat er in Nederland een aantal keren strafvermindering is gegeven, betekent niet dat iedereen daar dan ( ook in andere landen ) recht op heeft.
Mag een gevangenis dirictuur afwijken van de door de rechter opgelegde straf en hem dan toch eerder laten gaan bij goed gedrag uiteraard ook al heeft hij een deel voorwaardelijke straf?
Eigenlijk heb ik nog niet echt een duidelijk antwoord wat betreft mijn vraag
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.