Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welke wetten kun je tegen de politie gebruiken als zij jouw staande houden?

Welke wetten kun je tegen de politie gebruiken als zij jouw staande houden? is mijn vraag.

Ik ben laatst staande gehouden toen ik op mijn schakelbromfiets reed en moest hierbij om GEEN geldig argument mijn rijbewijs inleveren aan de motoragent die mij tegenhield op de openbare stoep (hij had een grijze BMW k1600gt motorfiets aldus undercover.)
zo gezegd zogedaan en hij wilde dat hij mij volgde naar de rollerbank maar op zulke momenten wil je echt weten welke rechten en wetten jouw kunnen verdedigen in de positie van dien.

Alstublieft, ik wil geen vragen over deze vraag ik wil duidelijke antwoorden en geen onzin antwoorden. dank jullie wel.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

De politie heeft het recht om steeksproefgewijs controles uit te voeren op opgevoerde voertuigen. Net zoals ze steeksproefgewijs ook alcoholcontroles uit mogen voeren.

Er is dus geen wet die je tegen ze kan gebruiken.

Wel zijn er bepaalde waarborgen zoals dat de agent zich als zodanig moet kunnen legitimeren. Maar ik neem aan dat die waarborgen allemaal correct waren.

PS. Wij proberen je te helpen. Aanvullende vragen zijn daarbij soms nodig om duidelijke en correcte antwoorden te geven. En onzin antwoorden krijgen vanzelf minnen en worden soms zelfs door de moderater verwijderd.
Aangezien het verzoek van de agent in dit geval redelijk lijkt voor de uitvoering van zijn taak zijn er geen wetten die je kunt gebruiken bij deze staandehouding. In het algemeen moet je eerste instantie gewoon meewerken. Alleen in bijzonder gevallen is het zin om achteraf een bezwaarprocedure op te starten tegen het handelen van de politie.

Je bent verplicht om op eerste vordering van een agent je rijbewijs te tonen (Wegenverkeerswet, artikel 160 lid 1b). Daarvoor hoeft de agent verder geen argumenten te geven. Werk je niet mee, dan krijg je een forse boete. Tegen deze boete kun je alleen succesvol bezwaar maken als achteraf blijkt dat de vordering van het rijbewijs niet redelijkerwijs noodzakelijk was voor de uitoefening van zijn taak, maar dat is zelden het geval.

Je bent ook verplicht om op eerste vordering van een agent mee te werken aan een rollerbank. De politie mag het voertuig naar een andere plaats brengen. Ook mag de politie de brommer of snorfiets enige tijd in bewaring houden om testen uit te voeren.(Wegenverkeerswet, artikel 160 lid 4). Werk je niet mee, dan krijg je een forse boete wegens het hinderen van opsporingsonderzoek en en moet je brommer alsnog op de rollenbank.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing