als je afgestraft ben en je gaat in hogerberoep word je dan overgeplaats naar gevangenis kant al of blijf je in de hvn kant?
Hoii mensen ik heb een vraag en hoop dat iemand mij kan helpen. Mijn vriend zit nu in het huis van bewaring en heeft zijn straf gehad nu gaat hij in hoger beroep maar word je dan al overgeplaats naar de gevangenis kant of blijf je in huis van bewaring tot hoger beroep voorbij is? Kan iemand mij helpen alsjebliefd bedankt vast!
Het Nederlandse huis van bewaring is een cellencomplex waar mensen geen gevangenisstraf, maar (al of niet voorlopige) hechtenis ondergaan.
Dan raadkamer heeft als taak om te beoordelen of het toegestaan is om een verdachte die in bewaring is gesteld, langer vast te houden. Of er nog voldoende redenen aanwezig zijn tijdens het vooronderzoek. https://www.noorlandjuristen.nl/Strafrecht/Raadkamer/index.htm
De raadkamer beslist niet gelijk na de uitspraak of de veroordeelde tijdens het Hoger beroep de tijd in vrijheid door mag brengen.
De OvJ dient gelijk een nieuw verzoek tot inhechtenisneming in. Wanneer er hoger beroep is ingesteld, dan moet er 60 dagen na de dag van de einduitspraak in eerste aanleg een nieuwe raadkamerzitting plaatsvinden als het hoger beroep nog niet begonnen is.
Daarna kan het bevel tot gevangenhouding telkens worden verlengd in afwachting van de behandeling door de rechter in hoger beroep.
straf aan te vechten via Hoger beroep en er daarna nog middelen zijn die tot cassatie kunnen leiden. Pas als er geen enkel middel meer is, is de straf ‘onherroepelijk’.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.