Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

als je afgestraft ben en je gaat in hogerberoep word je dan overgeplaats naar gevangenis kant al of blijf je in de hvn kant?

Hoii mensen ik heb een vraag en hoop dat iemand mij kan helpen. Mijn vriend zit nu in het huis van bewaring en heeft zijn straf gehad nu gaat hij in hoger beroep maar word je dan al overgeplaats naar de gevangenis kant of blijf je in huis van bewaring tot hoger beroep voorbij is? Kan iemand mij helpen alsjebliefd bedankt vast!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Na de aanvullende info op de vraag heb ik een antwoord dat preciezer bij uw vraag past. Het ligt helemaal aan de termijn die de veroordeelde gebruikt om te beslissen of hij gebruik maakt van het recht om in Hoger beroep te gaan of hij gelijk naar de gevangenis wordt overgebracht of in het Huis van Bewaring blijft. Wenst de veroordeelde een paar dagen na te denken, dan wordt hij naar de gevangenis overgedacht.
Beslist de veroordeelde al gelijk om Hoger beroep aan te tekenen dan dient de officier van justitie ook gelijk een nieuw verzoek tot voorlopige inhechtenisneming in.
De gevangenneming is dan weer omgezet in voorlopige hechtenis. De plaats van de voorlopige hechtenis kan dan het Huis van bewaring zijn óf de gevangenis. Is de termijn tussen de uitspraak en de beslissing om in Hoger beroep te gaan zo kort dan wordt de veroordeelde niet eerst naar een gevangenis gebracht maar blijft in het Huis van Bewaring.
Wanneer er gelijk hoger beroep wordt ingesteld, dan moet er 60 dagen ná de dag van de einduitspraak van de rechter in eerste aanleg een nieuwe raadkamerzitting plaatsvinden. Daarna kan het bevel tot gevangenhouding telkens worden verlengd in afwachting van de behandeling door de rechter in hoger beroep.
In ieder geval dient de zaak dan binnen zes maanden door het gerechtshof worden behandeld. De advocaat dient er op te letten dat de voorlopige hechtenis in de fase van het hoger beroep in ieder geval niet langer duurt dan de straf waartoe de rechtbank u heeft veroordeeld.

Toegevoegd na 51 minuten:
Een veroordeling door de rechtbank levert een zelfstandige grond op voor voorlopige hechtenis in afwachting van en gedurende het Hoger beroep (art. 66,lid 2 Wetboek van Strafvordering). De voorlopige hechtenis mag niet langer duren dan de opgelegde vrijheidsstraf.

Dat een straf niet nog niet ‘onherroepelijk’ is, betekent niet dat men het recht heeft om het proces in Hoger beroep in vrijheid af te wachten. Het betekent dat men nog een recht heeft om de straf aan te vechten via Hoger beroep en er daarna nog middelen zijn die tot cassatie kunnen leiden.
Pas als er geen enkel middel meer is, is de straf ‘onherroepelijk’.
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:HR:2017:173
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing