Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is een kabinet wel eens binnen dagen gevormd in Nederland?

Dus dat men waarschijnlijk van te voren al wist, met wie men in zee wilde, of dat men met dezelfde partij(en) ging doorregeren?

Normaliter duurt het altijd weken voordat het rond is. Zijn er meerdere gesprekken nodig etc. Althans zolang ik een beetje de politiek volg, was dat vroeger wel eens anders?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/maatschappij/politiek-overheid/vraag/86423/hoelang-duurdde-kortste-kabinetsformatie

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Nee, niet binnen dagen.

De snelste formatie was die van het kabinet-Drees I in 1948, namelijk 31 dagen.

De langzaamste formatie: in 1977 gingen er na de verkiezingen 208 dagen overheen voor het kabinet-Van Agt I werd beëdigd.
(Lees meer...)
SimonV
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+
Ja, het kabinet Balkenende III (dat regeerde van 7 juli 2006 tot 22 februari 2007) werd binnen zeven dagen gevormd. Dit was overigens niet een kabinet dat na verkiezingen aan de macht kwam. Het vorige kabinet (Balkenende II) was gevallen omdat D66 uit de coalitie van CDA-VVD-D66 was gestapt na een conflict over het functioneren van VVD-minister Verdonk.

CDA en VVD gingen toen verder als minderheidskabinet. De belangrijkste taken voor dit rompkabinet waren het voorbereiden van de vervroegde verkiezingen op 22 november 2006 en van de begroting van 2007.
(Lees meer...)
Antoni
8 jaar geleden
SimonV
8 jaar geleden
Ik ga ervan uit dat de vraag niet over interimkabinetten gaat... die worden altijd veel sneller gevormd (zie ook mijn link).

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding