Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is 39 Meuro redelijk voor een nieuw gemeentehuis?

Stel 3 gemeentes gaan samen en laten voor 39 miljoen belasting euro's een nieuw gemeentehuis bouwen. Ligt dat binnen de beslissingsbevoegdheid van een burgemeester en hoe weet een belastingbetaler dat dit een redelijk bedrag is? Het lijkt me op het eerste gezicht buiten alle proporties en ik vraag me af of en zo ja hoe de burgemeester wordt gecontroleerd op dergelijke uitgaven.

extra: de gemeenteraad die zichzelf controleert noem ik geen controle. Ik doelde op controle van buiten de gemeente of liever; buiten de overheid.

extra2: men blijkt een norm te hebben gehanteerd per werkplek en dan blijkt het zoveel te mogen kosten, zeker als injectie in crisistijd.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (5)

Als het goed is, moet de gemeenteraad (ofwel de gekozen vertegenwoordigers van de burgers) zo'n uitgave goedkeuren.

De burgemeester/het college wordt dus inderdaad gecontroleerd. Hoe bekwaam de raadsleden zijn die de controle moeten uitvoeren, verschilt echter enorm van gemeente tot gemeente.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het ligt er natuurlijk aan hoe groot en functioneel dit bouwwerk is of dit binnen de proporties ligt. De gemeenteraad zal hierover waarschijnlijk tot een beslissing komen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mijns inziens vind ik dat absolute geldverspilling. Je hebt immers al drie andere gemeentehuizen.
Kies één van de drie uit als hoofdvestiging.
In mijn gemeente hebben ze ook een nieuw gemeentehuis gebouwd, 't is een gedrocht om te zien en als je er om heen wilt lopen, kun je beter een lunchpakket meenemen anders verhonger je onderweg.

Je bent er echter nog niet met het gemeentehuis alleen he, dan komt er nog een nieuw logo, dat direct overal op ingevoerd moet worden. Al het oude briefpapier moet de deur uit en zelfs het servies van een gemeente moet vernieuwd worden omdat je gasten toch niet uit een kopje van de oude gemeente kunt laten drinken...

Sorry, ik draaf door, heb me de afgelopen jaren al genoeg geërgerd aan bovenstaande...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geld moet rollen, zeker in deze tijd. Denk eens waar al die miljoenen heen gaan? rechtstreeks weer de gemeente in. Zo houden we samen de economie draaiende.

en of het redelijk is? ligt er aan wat voor gebouw het wordt. Er bestaan wel gebouwen die dit geld zeker waard zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De bouw van een gemeentehuis zorgt natuurlijk wel weer voor extra werkgelegenheid. Helemaal als ze het werk laten doen door aannemers uit de gemeente. De overgebleven grond en gemeentehuizen zouden ook verkocht of verhuurt kunnen worden wat weer een extra bron van inkomen is. Desalniettemin is 39 miljoen euro heel veel geld, ook voor een gemeentehuis... :)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing