Kan mijn dochter zich laten inschrijven in de gemeente waar ze gaat wonen ?
Beetje ingewikkelde situatie, ik kom er dan ook niet uit.
Mijn dochter (19) gaat straks in Nederland naar school (MBO4) en wij wonen in Duitsland. Omdat dit ernstige vervoersproblemen geeft, trekt ze voor haar studie in bij de ouders van een vriendin, die zelf inmiddels elders bij familie woont. Ze betaalt daar gewoon kostgeld - niemand verdient er iets aan - en ze heeft geen eigen inkomen (behalve straks ws basis studiefinanciering, ik ga er vanuit voor thuiswonende omdat ze geen zelfstandige woonruimte heeft ; het is een "verlengde logeerpartij" bij mensen die vergelijkbaar zijn met familie). Ze heeft gewoon de Nederlandse nationaliteit.
De addertjes onder het gras :
- De vrienden hebben beiden Wajongg en PGB en ze ontvangen huursubsidie. Die inkomsten mogen natuurlijk nergens gevaar lopen.
- Ze komt gewoon inwonen als 'gezinslid' / vervangende dochter (is er al sinds geboorte kind aan huis) en zal gewoon deel uitmaken van het gezin en haar steentje bijdragen, geen "kamer huren". Meer verlengd / zeer regelmatig logeren.
- Wij betalen haar kostgeld en leefgeld omdat ze niet officieel uitwonend is en dus geen recht heeft op een uitwonende beurs.
- Het doel is op korte termijn zelfstandige woonruimte vinden. Het is een overbrugging.
Mijn belangrijkste vraag: kan (of moet) ze zich in die gemeente tóch laten inschrijven met het oog op bijvoorbeeld rijles ? (Rijbewijs halen kan namelijk niet als ze officieel in Duitsland woont).
Maar ze gaan er overigens niks aan verdienen, het is geen extra inkomen ofzo. (Okee, misschien een paar tientjes, als ze er achter komen dat mijn dochter een stuk goedkoper / zuiniger is opgevoed dan de hunne ;-) Belastingdienst ?? Ik zat zelf te denken aan de gemeente ofzo. En adviseur ; ik wou dat ik kon bedenken wat voor soort adviseur. Maar die kan ik heel slecht bereiken ; daarvoor moet ik er langs voor een afspraak :roll:
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.