Kan ik de politie aansprakelijk stellen voor het kwijtraken van mijn fiets?
2 dagen geleden ben ik gearresteerd voor het belemmeren van een arrestatie. Ik werd op een heftige manier gearresteerd. Toen ik net mijn boeien om had vroeg ik of ik mijn fiets op slot mocht zetten. Dit mocht niet en was volgens de agent 'niet ons probleem'. De volgende ochtend was mijn fiets zoals verwacht weg. Kan ik de politie hier nog op enige manier aansprakelijk voor stellen?
Dit heb je zodanig gedaan dat de agenten jou hebben moeten arresteren.
Je hebt dus de rechtsgang belemmerd.
Dan pas realiseer je dat je je fiets niet op slot had gezet.
Weinig kans dat agenten zich dan druk maken om je fiets. Je had je er niet mee moeten bemoeien.
@reddie
@erna55 Wat een bizarre reacties. Iemand verdient niet meer dan de straf die hem toe komt, zoals beschreven in de wet. Door zo te denken als jullie doen geef je de politie een vrijbrief voor alles zodra iemand aangehouden wordt. Een fiets niet op slot mogen zetten, of dat de politie dat niet even doet op aanvraag is kinderachtige pesterij. Als iemand een strafbaar feit pleegt, moet hij niet piepen dat hij aangehouden wordt.
Als iemand zich verzet bij een aanhouding moet hij niet piepen als er gepast geweld tegen hem gebruikt wordt (totdat dat geweld niet meer nodig is). Een fiets niet op slot mogen zetten kan ik niet rijmen, voor een instantie die er juist is om criminaliteit te voorkomen.
1e door een strafbaar feit te plegen waardoor arrestatie nodig was.
2e door zich te verzetten tegen deze arrestatie.
En dan de schuld proberen af te schuiven op iemand anders.
Had hij bij zijn arrestatie zich niet verzet, en gevraagd of hij zijn fiets nog op slot mocht zetten, had hij dat wellicht mogen doen.
Door zijn verzet werd hij (terecht) als vluchtgevaarlijk behandeld.
Ik kan niet beoordelen of de politie correct heeft gehandeld. Misschien was de situatie zodanig dat de politie het niet verantwoord vond om je fiets nog op slot te zetten.
De verdachte vond het niet nodig zijn fiets op slot te zetten.
Dat vond hij pas nodig na de arrestatie.
Moeten de agenten hem dat maar even " ontboeien" ?
Een situatie waar een auto, een kind of medicatie aan de orde is, is anders.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.