Kan ik de politie aansprakelijk stellen voor het kwijtraken van mijn fiets?
2 dagen geleden ben ik gearresteerd voor het belemmeren van een arrestatie. Ik werd op een heftige manier gearresteerd. Toen ik net mijn boeien om had vroeg ik of ik mijn fiets op slot mocht zetten. Dit mocht niet en was volgens de agent 'niet ons probleem'. De volgende ochtend was mijn fiets zoals verwacht weg. Kan ik de politie hier nog op enige manier aansprakelijk voor stellen?
2.3K
2.3K keer bekeken
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
je kan een zaak beginnen maar die kost meer dan een nieuwe barrel...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zou zeggen.. loop het desbetreffende politiebureau even binnen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Misschien kan je aangifte doen tegen de agent in kwestie, voor het helpen bij fietsen diefstal?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@99cent:
en welke collega gaat die aangifte dan opnemen en/of verwerken...?
Erna55
9 jaar geleden
Jij hebt besloten een arrestatie te belemmeren.
Dit heb je zodanig gedaan dat de agenten jou hebben moeten arresteren.
Je hebt dus de rechtsgang belemmerd.
Dan pas realiseer je dat je je fiets niet op slot had gezet.
Weinig kans dat agenten zich dan druk maken om je fiets. Je had je er niet mee moeten bemoeien.
Dit heb je zodanig gedaan dat de agenten jou hebben moeten arresteren.
Je hebt dus de rechtsgang belemmerd.
Dan pas realiseer je dat je je fiets niet op slot had gezet.
Weinig kans dat agenten zich dan druk maken om je fiets. Je had je er niet mee moeten bemoeien.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@paulus811
@reddie
@erna55 Wat een bizarre reacties. Iemand verdient niet meer dan de straf die hem toe komt, zoals beschreven in de wet. Door zo te denken als jullie doen geef je de politie een vrijbrief voor alles zodra iemand aangehouden wordt. Een fiets niet op slot mogen zetten, of dat de politie dat niet even doet op aanvraag is kinderachtige pesterij. Als iemand een strafbaar feit pleegt, moet hij niet piepen dat hij aangehouden wordt.
Als iemand zich verzet bij een aanhouding moet hij niet piepen als er gepast geweld tegen hem gebruikt wordt (totdat dat geweld niet meer nodig is). Een fiets niet op slot mogen zetten kan ik niet rijmen, voor een instantie die er juist is om criminaliteit te voorkomen.
@reddie
@erna55 Wat een bizarre reacties. Iemand verdient niet meer dan de straf die hem toe komt, zoals beschreven in de wet. Door zo te denken als jullie doen geef je de politie een vrijbrief voor alles zodra iemand aangehouden wordt. Een fiets niet op slot mogen zetten, of dat de politie dat niet even doet op aanvraag is kinderachtige pesterij. Als iemand een strafbaar feit pleegt, moet hij niet piepen dat hij aangehouden wordt.
Als iemand zich verzet bij een aanhouding moet hij niet piepen als er gepast geweld tegen hem gebruikt wordt (totdat dat geweld niet meer nodig is). Een fiets niet op slot mogen zetten kan ik niet rijmen, voor een instantie die er juist is om criminaliteit te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Soortgelijke situatie maar verdachte is met de auto, die wel op slot staat, maar met een kind erin. Verdachte geeft aan medicijnen op zak te hebben voor iemand die deze binnen x tijd moet hebben anders kans op zware medisch klachten. Aangehouden terwijl je huis openstaat. Aangehouden terwijl je auto al draait, deuren open.
Wanneer moeten agenten zich wel druk maken, wanneer niet?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@MrTomaat, hij heeft het probleem zelf veroorzaakt.
1e door een strafbaar feit te plegen waardoor arrestatie nodig was.
2e door zich te verzetten tegen deze arrestatie.
En dan de schuld proberen af te schuiven op iemand anders.
Had hij bij zijn arrestatie zich niet verzet, en gevraagd of hij zijn fiets nog op slot mocht zetten, had hij dat wellicht mogen doen.
Door zijn verzet werd hij (terecht) als vluchtgevaarlijk behandeld.
1e door een strafbaar feit te plegen waardoor arrestatie nodig was.
2e door zich te verzetten tegen deze arrestatie.
En dan de schuld proberen af te schuiven op iemand anders.
Had hij bij zijn arrestatie zich niet verzet, en gevraagd of hij zijn fiets nog op slot mocht zetten, had hij dat wellicht mogen doen.
Door zijn verzet werd hij (terecht) als vluchtgevaarlijk behandeld.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik was er niet bij. Ik kan dit niet beoordelen. Als jij de arrestatie niet belemerd had was er niets aan de hand. Blijft ook de vraag of je fiets niet gestolen was als deze wel op slot had gestaan.
Ik kan niet beoordelen of de politie correct heeft gehandeld. Misschien was de situatie zodanig dat de politie het niet verantwoord vond om je fiets nog op slot te zetten.
Ik kan niet beoordelen of de politie correct heeft gehandeld. Misschien was de situatie zodanig dat de politie het niet verantwoord vond om je fiets nog op slot te zetten.
Poet
9 jaar geleden
Wat je hierleert is dat het verstandig is om je fiets op slot te zetten alvorens je een overtreding gaat ondernemen waarbij arrestatie denkbaar is. Allicht was je dan niet eens opgepakt :)
Erna55
9 jaar geleden
@MrTomaat:
De verdachte vond het niet nodig zijn fiets op slot te zetten.
Dat vond hij pas nodig na de arrestatie.
Moeten de agenten hem dat maar even " ontboeien" ?
Een situatie waar een auto, een kind of medicatie aan de orde is, is anders.
De verdachte vond het niet nodig zijn fiets op slot te zetten.
Dat vond hij pas nodig na de arrestatie.
Moeten de agenten hem dat maar even " ontboeien" ?
Een situatie waar een auto, een kind of medicatie aan de orde is, is anders.
Ivana
9 jaar geleden
Mogelijk sta je al geruime tijd in de herinnering van meerdere agenten gegrift. Als jij je bemoeit met een politie-actie, heeft de politie het volste recht de orde te handhaven. Had je je maar afzijdig moeten houden. Als je de arrestatie onterecht vond, had je dat in alle rust op het politiebureau kunnen melden (nadat je je fiets op slot had gezet.)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@reddie het was een bellemering van iemand anders zijn arrestatie wat trouwens niet eens klopte en de volgende ochtend ook is vastgesteld( heb geen aanklacht of iets dergelijks tegen mij gekregen). Nadat ik was aangehouden werkte ik volledig mee en vroeg het heel rustig
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
valt onder bedrijfsrisico
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.