Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

In welke situatie mag je een Tweede Kamer-lid mailen?

Goedenavond,

Lieve help. Ik word nu een beetje paniekerig, Mijn zoon (17 jaar) heeft Tweede-kamerlid Wilders gemaild voor z'n werkstuk en heeft hem gevraagd hoe hij (en PVV) aankijkt tegen andere geloven dan het Islam (het boeddhisme bijv) omdat dat meer met spiritualiteit te maken heeft. Wat kan er nu gebeuren? Gaat Wilders echt op zo'n vraag in? Hij heeft wel erbij gezegd dat als het gevoelig ligt dan ie dan zijn excuses ervoor bied.

Had ik maar eerder ingegrepen om dit niet te doen. Het was wel een net mailtje, niet grof geschreven, maar toch. Kan je een Tweede kamerlid wel zoiets vragen?

Dankjewel,

Nick

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Natuurlijk mag dat. Ik heb pas nog een uitgebreide e-mail gestuurd naar alle leden van vaste commissie voor VWS om aandacht te vragen voor alle dingen die mis (dreigen te) gaan en alle zaken die nog totaal niet geregeld zijn in verband met de stelselwijziging van de AWBZ vanaf 1 januari. En ik heb vaker op vergelijkbare wijze aandacht gevraagd voor zaken. Het zijn immers ónze volksvertegenwoordigers: als er kwesties zijn waarin je vertegenwoordigd wenst te worden, is het altijd goed om daar aandacht voor te vragen. Er is geen enkele reden om in paniek te zijn vanwege een email met een vraag die je zoon heeft gestuurd.

Er zijn geen dingen die je niet aan iemand zou mogen vragen omdat hij of zij toevallig Kamerlid is: de e-mailadressen van Kamerleden zijn gewoon openbaar en vragen staat nog altijd vrij. Of je zoon antwoord gaat krijgen, weet ik natuurlijk niet. Kamerleden krijgen enorm veel e-mails. Meestal krijg je alleen een automatische ontvangstbevestiging of een kort en algemeen antwoord, hoewel ik ook wel uitgebreider antwoorden heb gekregen. Een verschil is wel dat ik altijd schreef over politiek-inhoudelijke en actuele kwesties.

Nu lijkt het net alsof ik dagelijks Kamerleden aanschrijf, maar de keren dat ik dit heb gedaan zijn wel op één hand te tellen. E-mails worden over het algemeen zeker wel gelezen, ook als je alleen een automatische ontvangstbevestiging krijgt. Ik heb verschillende keren gemerkt dat er concreet iets werd gedaan met punten die onder meer door mij waren aangedragen en heb Kamerleden vragen horen stellen in vergaderingen aan de hand van "mijn" voorbeelden. Er gebeurt dus écht iets met al die e-mails waar Kamerleden dagelijks waarschijnlijk bijna in verzuipen.

Maar zoals gezegd: je mag natuurlijk alles vragen, maar de vraag van je zoon is een persoonlijke vraag die zo goed als niets met politiek te maken heeft en nog minder met kwesties die op dit moment spelen. De kans is dus erg groot dat áls hij antwoord krijgt, dat een zeer kort, verlaat of min of meer standaard antwoord zal zijn. Al kan het natuurlijk ook zo zijn dat meneer Wilders het een interessante vraag vindt en dat hij binnenkort even rustig gaat zitten voor het beantwoorden ervan.

Tip: sommige Kamerleden zijn actief op Twitter. Gezien de Twitter-citaten die soms langskomen in het nieuws, geldt dat ook voor Geert Wilders. Voor dit soort niet-politieke en korte vragen heeft je zoon wellicht meer kans op een antwoord als hij de vraag langs die weg stelt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

natuurlijk mag je zoiets vragen. zelfs aan de koning als je wilt. of de persoon erop reageert is maar de vraag. er zitten geen consequenties aan.. in het gunstigste geval krijg je reactie van Wilders of een partijlid. in het ergste geval hoor je niks.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is geen enkel probleem om Tweede Kamerleden te e-mailen. Je hoeft je dan ook geen zorgen te maken over de handeling van je zoon. Ik ken zelf (niet erg goed) een paar Tweede Kamerleden en die zijn zelfs blij met reacties. Als het netjes en correct blijft (verschil van mening is geen enkel probleem natuurlijk) is het prima en geen reden tot zorg.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing