Wat vinden we van het democratische gehalte van Nederland?
N.a.v. een eerdere vraag die ik stelde, vraag ik me af of ik 1 van de weinige ben die het democratische gehalte van Nederland schrikbarend laag vind?
Waar kun je als burger nu echt invloed op uit oefenen in Nederland? Dat is toch extreem beperkt? Of zie ik het niet goed?
Er zijn naar mijn mening veel te veel benoemde bestuurders die daardoor bij disfunctioneren niet democratische afgestraft kunnen worden. Denk aan burgemeesters, rechters, politiecommissarissen, de eerste kamer, commissaris van de Koninging etc. etc.
Dat een burgemeester 79 bijbanen heeft zou niet gebeuren als hij elke 4 jaar herkozen zou moeten worden.
Met kiezen bedoel ik wel een echte keuze, dus niet eerst een voorselectie door een kleine elite waardoor je dan uiteindelijk tussen een Pvda kandidaat en een andere Pvda kandidaat voor het burgemeesterschap kan kiezen. En als het Nederlandse publiek dan niet in deze farce trapt , trekt diezelfde elite de conclusie dat men blijkbaar niet geïnteresseerd is in een gekozen burgemeester :~
Maar nogmaals wellicht ben ik de enige die er zo overdenkt?
Graag jullie mening. En als je ideeën hebt hoe we de democratie in Nederland zouden kunnen moderniseren en verbeteren hoor ik die ook graag.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.