Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wordt de DigiD nu ( indirect) opgedrongen aan mij, en hoe kom ik hier onderuit?

Al een aantal jaren heb ik het gebruik van de DigiD kunnen ontwijken. Daarmee heb ik mezelf een hoop tijd, geld en vooral ergenis bespaard. Ook verwacht ik dat ik het de komende jaren nog niet nodig zal hebben. ( geen verandering in mijn persoonlijke situatie)
Nu blijkt dat iedereen die een zorgverzekering heeft ook verplicht een DigiD moet hebben, zodat ze hiermee online kunnen declareren en de declaraties kunnen controleren.

Is er een manier om dit alsnog te omzeilen? Ik zou het namelijk max 1x in de 1,5 jaar gaan gebruiken.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Je bent niet verplicht DigiD te gebruiken. Zie de tekst hieronder die van de overheid komt (zie de link).

"DigiD niet verplicht
U bent niet wettelijk verplicht een DigiD aan te vragen. Steeds meer overheidsorganisaties gebruiken echter DigiD voor de toegang tot hun dienstverlening via internet. Zonder DigiD kunt u vaak niet van deze elektronische dienstverlening gebruikmaken. "

Wat je jezelf ontzegt is de mogelijkheid om elektronische dienstverlening te gebruiken. Dat is je goed recht maar of het handig is...

Daarnaast zijn er zorgverzekeraars waarbij je niet alleen met DigiD maar ook met een eigen account kunt inloggen (bijvoorbeeld CZ) en er zijn zorgverzekeraars waarbij je helemaal niets elektronisch kunt doen, dus wat heb je dan aan DigiD? Alle zorgverzekeraars hebben volgens mij nog papieren procedures, dus via de post kan alles.

Om heel eerlijk te zijn begrijp ik je weerstand tegen DigiD niet zo goed. De vooringevulde aangifte inkomstenbelasting heeft het gebruik van DigiD heel aantrekkelijk gemaakt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing