Waarom mag Oost Oekraine zich niet afscheiden van West Oekraine?
Oost Oekraine wil zich OF bij Rusland toevoegen, OF zelfstandig worden. West Oekraine wil dat niet, dus zijn ze elkaar nu aan het doodmaken.
Maar waarom wil West Oekraine dat niet? Wat zijn de nadelen voor hun? Zijn er misschien meer grondstoffen in Oost Oekraine?
Toegevoegd na 6 dagen:
Toevallig zag ik net nog op TV, dat de economie in Oekraine zo slecht gaat, omdat de zware industrie en de machine industrie op zijn gat ligt dat zich voornamelijk in Oost Oekraine bevind.
Ik neem maar aan dat dit de voornaamste reden is.
Volgens mij heeft Nederland daar niet AL te moeilijk over gedaan?
Dus als Zuid Nederland zich wilt toevoegen bij Belgie, waarom niet? Als ze dat echt perse willen? Of zouden we liever oorlog voeren en alle Limburgers doodschieten? Is dat een betere oplossing?
Succesvolle afsplitsingen zijn er eerder geweest, tsechoSlowakije, Joegoslavie etc. Na die afscheidingen gaan die mensen ook veel beter met elkaar om!
In mijn herinnering is het juist andersom. Die oorlogen heeft tot die opdeling geleid.
Volgens mij hadden ze die oorlog ook gewoon kunnen overslaan.
Ik bedoel... als een man en vrouw wilt scheiden, dan kan je elkaar ook wel doodvechten, omdat de 1 het niet wilt. maar als je dood bent, dan ben je je partner sowieso kwijt.
De lidstaten van Joegoslavië kregen daadwerkelijk onafhankelijkheid (van Servië/Joegoslavië). Nu probeert de Servisch regering in andere landen die nieuwe staten te destabiliseren door Servisch minderheden (die in de andere ex-yugo landen leven) ertoe te bewegen om daar conflicten te maken. Nu komt de parallel: De Sovjet-Unie viel uiteen. Rusland accepteerde dat niet of amper. Na soms oorlogen of politiek gedoe splitstsen veel landen van de Sovjet-Unie zich toch af (zoals de Oekraine). Rusland probeert nu de minderheden in de oud deelstaten op te stoken om die landen te destabiliseren. Zoals nu in Oost-Oekraie. Het verhaal kent helaas anstig veel paralellen. De Russische en Servische politiek is helaas vrijwel identiek op dat punt (overigens, de naam Joegoslavië betekende Zuid (Jug) - Slavië (Slavia)). Rusland ziet zichzelf als de heerser van het Noord-Slavische gebied, Servië van het Zuid-Slavische gebied. Al met al erg beangstigend. Deze conflicten gaan niet over grondstoffen, maar over enge nationalistisch ideologieën.
Wie is dat? En waar is precis de grens? We weten uiteindelijk niet wat de Oost Oekrainse bevolking wil. Het is een stel relschoppers die dat wel beweren.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.