Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is er een verschil tussen een justitiële inrichting en een gevangenis?

Ik las in een onderzoek dat ik aan het doen was de volgende zin: "De Dienst Justitiële Inrichtingen is de organisatie die de Nederlandse gevangenissen en justitiële inrichtingen onder zijn hoede heeft."

In deze zin lijkt het net alsof justitiële inrichtingen en gevangenissen twee verschillende dingen zijn. Wat is precies het verschil?

Overigens stond er verder: "Het woord gevangenis wordt gebruikt om penitentiaire inrichtingen; strafcellen; strafgevangenissen en vrouwengevangenissen mee aan te duiden."

Ik dacht dat de genoemde instellingen (PI, strafcellen, strafgevangenissen en vr. gevangenissen) allemaal justitiële inrichtingen waren. Heb ik het fout?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Justitiële inrichtingen is een verzamelnaam voor allerlei "inrichtingen". Niet alleen diverse soorten gevangenissen maar bijv. ook huizen van bewaring, tbs-klinieken en uitzetcentra.

Toegevoegd na 2 minuten:
Iedere gevangenis is dus een justitiële inrichting maar niet iedere justitiële inrichting is een gevangenis.
(Lees meer...)
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, dat dacht ik ook al. Heb je toevallig ook een bron waarin dit duidelijk staat? Het lukt me maar niet om dit te vinden. Ik blijf maar uitkomen met al mijn zoektermen bij jeugdinrichtingen :S
Computoon
10 jaar geleden
Zie www.dji.nl, tabblad "organisatie", artikel onder de kop "organisatie". Dan staat er een zin als: "De insluiting vindt plaats in..." waaruit je dit kunt afleiden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Duidelijk antwoord, bedankt!

Andere antwoorden (1)

nee het maakt niets uit, het valt uiteidelijk allemaal onder dji.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, maar er is wel verschil tussen, ook al valt het onder DJI. Een vrouwengevangenis is ook geen jeugdinrichting ook al valt het allebei onder DJI...
Antoni
10 jaar geleden
De Dienst Justitiële Inrichtingen beschikt niet alleen over gevangenissen, maar ook over huizen van bewaring, jeugdinrichtingen, tbs-klinieken, detentiecentra en uitzetcentra. Naar mijn idee is de term "justitiële inrichting" dus ruimer dan de term "gevangenis".
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ok, dat idee had ik ook al, maar het citaat is dan zo gek :)

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding