Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het gebruikelijk een wet zomaar te veranderen of anders te interpreteren op laste van het Europese Hof?

Het downloadverbod komt een beetje als een donderslag bij heldere hemel*, nu vroeg ik me af of het wel zo juridisch mogelijk is iets per direct als illegaal te beschouwen. Normaliter zou je verwachten dat het eerst door de 1e/2e kamer moet o.i.d.

*Ik bedoel ik voelde hem wel aankomen, maar de ene op de andere dag verandering lijkt zo on-politiek en juridisch onhoudbaar.

Toegevoegd na 20 minuten:
Eigenlijk boeit het me niet of het gebruikelijk is, maar meer of het zo mag. Het kan natuurlijk heel ongebruikelijk zijn maar juridisch prima verdedigbaar.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

"De hiërarchie in rechtsbronnen

De Grondwet geeft met art. 94 aan dat sommige internationale rechtsregels het hoogst in hiërarchie staan: wettelijke bepalingen die daarmee niet verenigbaar zijn vinden geen toepassing. Uit het Europees recht zelf volgt de voorrang van dat recht op het nationale recht. Daarop volgen het Statuut, de Grondwet en de formele wetten. Deze gaan boven andere regelingen. De vaststelling van formele wetten geschiedt door de regering en de Staten-Generaal (de volksvertegenwoordiging) gezamenlijk.

Voorts is geregeld dat een wet alleen door een latere wet geheel of gedeeltelijk haar kracht kan verliezen. Ook, is er een algemene interpretatieregel dat bijzondere wetten gaan boven algemene wetten."

Door de andere interpretatie van Europese wetgeving blijkt nu dat iets wat in onze landelijke wetgeving niet specifiek verboden is toch strafbaar is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het komt door de uitspraak van het Europese Hof, dat heeft besloten dat bestaande wetgeving anders moet worden uitgelegd. Het Europese Hof heeft geoordeeld dat illegaal downloaden niet is toegestaan. Uitspraken van het Europese Hof zijn bindend en gaan bovendien boven die van nationale rechtbanken, zodat in de toekomst alle rechters ervan uitgaan dat Nederland een downloadverbod heeft. Er is dus niet zozeer een downloadverbod ingevoerd, het is meer dat het Europese Hof heeft bepaald dat er een downloadverbod ís.

De Nederlandse auteurswet is gebaseerd op Europese wetgeving, waaraan Nederland heeft meegewerkt. Het Europese Hof bestaat onder meer om ervoor te zorgen dat Europese wetgeving in verschillende lidstaten op dezelfde manier wordt uitgelegd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing