Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Het beste antwoord

Een supermarktideologie is een ideologie die niet bestaat uit een consistent arsenaal aan ideeën en een visie die met elkaar samenhangen, maar die bestaat uit allerlei "losse" ideeën die als het ware willekeurig uit de schappen van de supermarkt zijn gehaald.

In een supermarkt kan je kiezen uit een zeer groot aanbod aan producten (in dit geval ideeën) en niemand vraagt zich af waarom je juist die keuze(s) maakt. Niemand zal nagaan of de door jou gevormde combinatie van producten/ideeën wel verstandig is. De supermarktideologie vertoont dus geen of weinig samenhang: de kans is klein dat een partij of groepering met zo'n ideologie (lange tijd) succesvol zal zijn.

Toegevoegd na 31 minuten:
In het boek Civitas Maatschappijleer Basisboek van A. Dijkstra, R. de Jager, Th. Koops en H. Philippens, waar de andere antwoordgever ook naar verwijst, staat een uitgebreide uitleg. Erg informatief! (zie de afbeelding)

Volgens dat boek is de definitie van supermarktideologie: een ideologie waarvan de ideeën worden verzameld uit traditionele ideologieën.
(Lees meer...)
Antoni
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De supermarktideologie is die van mensen die allerlei ideeen nogal willekeurig bij elkaar rapen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding