Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

kan wilders opgepakt worden voor het discrimineren van bevolkingsgroepen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K
tinus1969
10 jaar geleden
De vraag waarom mensen zo blijven reageren op Wilders is veel interessanter.
paulus811
10 jaar geleden
Die vraag zou direct verwijderd worden Tinus, want vragen naar een mening op GV is niet toegestaan.
tinus1969
10 jaar geleden
Ik vraag niet naar een mening; het is eigenlijk een sociologische vraag. Waarom reageren mensen zo sterk op Wilders.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (5)

Iedereen kan opgepakt worden voor discriminatie. Ook Wilders. In deze situatie zou het dus kunnen, maar de schoen wringt altijd bij een ander grondwetsartikel, dat wijst op vrijheid van meningsuiting. Wilders beroept zich daar altijd op, en daarom is het zo moeilijk om hem echt op te pakken. Wat weegt in dit geval zwaarder, discriminatie of vrijheid van meningsuiting? Wilders vindt dat hij zijn mening uit, en daar vrij in moet zijn, terwijl anderen dit discriminatie vinden.

Om kort te zijn: Wilders kan zeker opgepakt worden, en ik denk dat hij hier ook wel voor aangeklaagd wordt, maar of hij ook daadwerkelijk schuldig wordt bevonden aan discriminatie is nog maar de vraag.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Op het nieuws is te horen dat 'ie even later zijn uitspraak uitlegt als dat 'ie alleen criminele Marokkanen bedoeld. Dat is natuurlijk puur bedoeld om bij de rechter te kunnen claimen dat iedereen hem verkeerd begrepen heeft en dat hij niets fout heeft gedaan.

Daarnaast heeft hij niet gezegd dat alle Marrokkanen het land uit moeten maar heeft hij slechts een vraag gesteld. Dat het antwoord veel mensen niet bevalt, tja, daar kan Wilders toch niets aan doen.

Wilders loopt met zijn uitspraken langs het scherpst van de snede, maar de boodschap die overkomt is (bedoeld of onbedoeld) een heel andere dan de letterlijk uitgesproken tekst. En het is die tekst die juridisch beoordeeld wordt, niet de boodschap.

Wilders is niet gek ! Hij heeft deze uitspraak bewust gepland en reken maar dat hij hier vooraf met zijn advocaten over heeft overlegd.

Ik ben ervan overtuigd dat er een rechtzaak zal volgen, maar een veroordeling... wellicht, maar een zware straf zal het niet worden.

Toegevoegd na 4 minuten:
Voor de volledigheid Wilders kan, indien de procedures dat vereisen, evengoed worden opgepakt als ieder ander. De vraag is echter of het nodig is.
Op een uitnodiging van een verhoor zal hij vast wel (met veel bombarie) ingaan en zo ook op een dagvaarding.

Dan kan het zomaar bij "uitnodigingen" blijven en is oppakken in eerste instantie niet nodig.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hij stelde inderdaad alleen maar een vraag, dat viel mij ook al op. Wilders is slim genoeg om zichzelf in te kunnen dekken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Betwijfel of het relevant is dat hij 'slechts' een vraag stelde. Vooral omdat hij na het antwoord 'minder' suggereerde dat dan te regelen. Dat hij later zei dat hij het alleen over criminele Marokkanen heeft gehad is nogal doorzichtig en ik denk dat ook een rechter daar heel snel doorheen prikt, want dat is feitelijk niet wat hij zei. Persoonlijk denk ik dat hij hier een grens is overgegaan, door op te roepen om minder Marokkanen te 'regelen' in Nederland.
Nee hij vroeg anderen om een mening !
(Lees meer...)
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als ik nu zou zeggen dat ik meer juffrouws wil voor de klas,zou er dan net zo'n discussie ontstaan?
Dacht het niet,maar zogauw het over allochtonen,al of niet nederlands gaat,staat heel nederland op zijn achterste poten.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
@seeker112
Een juf voor de klas of met een vraag suggereren dat Marokkanen Den Haag uit gezet moeten worden. Dat is, wanneer je het over discriminatie hebt, nogal een verschil ! Logisch dat dat laatste meer reakties uitlokt.
In de media is verschenen dat Geert Wilders naar het partijcongres van Vlaams Belang zal komen. De voorganger van Vlaams Belang, (nvdr. Vlaams Blok) werd enkele jaren geleden door de rechtbank veroordeeld voor racisme. De rechtbank oordeelde toen dat de partij eigenlijk niet meer verder kon bestaan. Die uitspraak kwam er door de Antidiscriminatiewet. Als Wilders daarom opruiende taal gebruikt die 'aanzet tot rassenhaat' of 'discriminatie' dan zou hij in België vervolgd kunnen worden.

Toegevoegd na 6 uur:
Maar die veroordeling zou natuurlijk enkel kunnen bestaan wanneer Wilders die uitspraken in België doet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
10 jaar geleden
De uitspraken zijn in een totaal Nederlandse setting op Nederlands grondgebied gedaan. Lijkt me niet dat Wilders voor deze specifieke uitspraak bang hoeft te zijn voor vervolging in België. Het wordt wellicht wat anders wanneer hij zijn uitspraken op Belgisch grondgebied gaat herhalen. B.v. op een bijeenkomst van het Vlaams Belang (Vlaams Blok)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De aanvulling was me ontgaan, bedankt om me hierop te wijzen.
Er is hier sprake van een mening. Discriminatie is het weigeren of achterstellen van personen op basis van huidskleur, geografie, geloofsovertuiging, leeftijd, uiterlijk, sexuele geaardheid etc., en dat vindt hier (nog) niet plaats.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
10 jaar geleden
Dus de mening dat alle roodharigen het land uit moeten is volgens jou géén discriminatie van roodharigen ? Wat is dan nog wél discriminatie ?!? Dit slechts als een mening wegzetten is belachelijk naar mijn idee. Overigens is de mening dat er minder Marrokanen in Den Haag moesten komen geuit door de zaal ("Minder, minder, minder..."), niet rechtstreeks door Wilders. Al geeft hij door het zinnetje "Dan gaan we dat regelen" indirect wel aan dat het ook zijn mening is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Blijft juridisch gezien een mening. Daadwerkelijk roodharigen het land uitzetten is wel discriminatie. Het gaat over de vraagstelling of er veroordeeld kan worden op basis van discriminatie

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding