Is de Nederlandse schoolplicht in strijd met de vrijheid en de rechten van de mens?
In België kent men de leerplicht, maar ik heb begrepen dat men in Nederland eigenlijk niet de leerplicht maar de schoolplicht hanteert. Ik dacht dat het oorspronkelijk ging over het recht op leren, zoals in de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens staat voorgeschreven. Het voelt voor mij een beetje aan als het gevangennemen van de kinderen en ze dwingen tot leren. Stel dat ouders en kind graag bij elkaar willen zijn gedurende de dag, om tijd samen door te brengen in gezinssfeer, dan kan dat dus niet omdat de Nederlandse regering de kinderen opeist? Vandaar mijn vraag, of dit niet in strijd is met de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens.
http://www.ohchr.org/en/udhr/pages/Language.aspx?LangID=dut
Over de waarde van sociale contacten etc op school kun je overigens eindeloos discussiëren; het typische is, dat die sociale contacten nogal atypisch zijn (alleen leeftijdsgenoten, vrij grote en vaste groep) en het maar de vraag is of dat voor elk kind optimaal is.
In de praktijk zou thuisdonderwijs een oplossing kunnen zijn (denk ik) voor kinderen met een 'etiketje', zoals Hoe dan ook, deze discussie duikt wel vaker op in de krochten van internet, mn onder mensen die zelf thuisonderwijs willen geven. Er is geen helder ja/nee antwoord, bovendien is er ook nog een IVRK (Internationaal Verdrag voor de Rechten van het Kind) waarin nadrukkelijk staat dat een kind recht heeft op onderwijs; de Nederlandse Staat heeft dat recht uitgewerkt via schoolplicht.
b. de ontwikkeling van verschillende vormen van voortgezet onderwijs aan te moedigen, met inbegrip van algemeen onderwijs en beroepsonderwijs, deze vormen voor ieder kind beschikbaar te stellen en toegankelijk te maken, en passende maatregelen te nemen zoals de invoering van gratis onderwijs en het bieden van financiële bijstand indien
noodzakelijk; Daar staat toch wel een basis voor een schoolplicht (zij het wat opgerekt).
Overigens is dit artikel ook de basis voor gratis schoolboeken (en het afschaffen van lesgeld voor minderjarigen) zoals een jaar of wat geleden ingevoerd. De overheid heeft de plicht ervoor te zorgen dat er gratis (middelbaar) onderwijs gevolgd kan worden.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.