Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is de Nederlandse schoolplicht in strijd met de vrijheid en de rechten van de mens?

In België kent men de leerplicht, maar ik heb begrepen dat men in Nederland eigenlijk niet de leerplicht maar de schoolplicht hanteert. Ik dacht dat het oorspronkelijk ging over het recht op leren, zoals in de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens staat voorgeschreven. Het voelt voor mij een beetje aan als het gevangennemen van de kinderen en ze dwingen tot leren. Stel dat ouders en kind graag bij elkaar willen zijn gedurende de dag, om tijd samen door te brengen in gezinssfeer, dan kan dat dus niet omdat de Nederlandse regering de kinderen opeist? Vandaar mijn vraag, of dit niet in strijd is met de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens.
http://www.ohchr.org/en/udhr/pages/Language.aspx?LangID=dut

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

De Universele verklaring van de rechten van de mens is weliswaar een belangrijke, en algemene aanvaarde , standaard maar is in strikt juridische zin niet bindend zoals bijvoorbeeld een verdrag dat wel is. Dus in die zin kan de schoolplicht in Nederland juridisch gezien niet in strijd zijn met deze verklaring.

Artikel 26 geeft invulling aan het recht op onderwijs en het eerste artikel stelt dat lager onderwijs verplicht is en beroeps en hoger onderwijs voor iedereen beschikbaar. Er wordt nergens een definitie gegeven van wat lager onderwijs precies is, dus dat geeft wel wat ruimte om te bepalen wat wel / niet verplicht is.

In Nederland is er juridisch gezien de mogelijkheid om thuis lager onderwijs te geven. Dit kan op basis van artikel 5a, 5b of 5c van de leerplichtwet (zie de eerste link). Artikel 5b wordt het meest gebruikt en gaat over een situatie waarbij er geen school op een redelijke afstand is waar onderwijs wordt gegeven vanuit de levensbeschouwing die men aanhangt. De schatting is dat er 200 tot 2000 kinderen zijn die thuisonderwijs genieten.

Er is momenteel discussie over het schrappen van artikel 5b waarmee thuisonderwijs de facto verboden zou worden maar de onderwijsraad adviseert om deze mogelijkheid open te houden en de controle goed te regelen (derde link). Mijn indruk is dat thuisonderwijs mogelijk blijft.

Omdat hiermee op dit moment alle mogelijkheden, van school naar keuze tot thuis zelf onderwijs geven, open liggen en artikel 26 niks zegt over het hoe van onderwijs maar alleen welke rechten en plcihten er zijn is er volgens mij niks strijdigs tussen de Universle verklaring en het Nederlandse beleid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing