Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als het voorstel doorgaat, en de capuchon moet af in winkels/tankstations..moet de hoofddoek dan ook af?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Nee, ik baseer me dan op het krantenartikel dat hiervoor werd aangehaald, dan zou er geen sprake zijn van het verzoek tot het afdoen van een hoofddoekje of bijvoorbeeld een regenkapje.

Nu ik zie dat dit voorstel getoetst zal worden op juridische haalbaarheid spreek ik wel de wens uit dat het niet haalbaar blijkt te zijn, ik ben namelijk tegen alle vormen van ongeoorloofd onderscheid, dit is daar duidelijk een voorbeeld van.

Mijn tweede grote bezwaar is dat in het artikel het dooddoenerargument: "Als je niets hebt te verbergen, kun je ook je capuchon afdoen." wordt gebruikt.

Ik maak zelf wel uit of ik iets te verbergen heb en of ik een capuchon, bivakmuts, hoofddoek of iets dergelijks opzet. Waar is de tijd gebleven dat je eerst iets fout gedaan moest hebben voordat allerlei rechten van je afgenomen werden?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Tja, wat is een capuchon? Dat moet dan eerst nader gedefinieerd worden. Als een capuchon vast moet zitten aan een trui, dan mag de hoofddoek op blijven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De capuchon wordt vaak doorgetrokken tot over de ogen, en de touwtjes onderaan de capuchon worden dan ook nog strakgetrokken. Hierdoor is het gezicht regelmatig niet meer herkenbaar. Dit wordt ook wel vaak met opzet gedaan.

Bij de hoofddoek is dit niet het geval. Deze bedekt alleen de haren, en wordt niet over het gezicht getrokken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Citaat:
"Ze benadrukt dat ze geen mensen met hoofddoekjes een boerka's wil weren. ,,Je moet natuurlijk ook kijken naar wie er binnenkomen. Als een oude vrouw net in de kou en regen heeft staan te tanken en ze draagt een hoofddoekje, ga ik bij het afrekenen niet eerst eisen dat ze haar hoofddoekje afdoet.''

BETA-voorzitter Ewout Klok in:
15 jaar geleden
Nee dat is onzin, het gaat erom dat je mensen wel kunt herkennen en zich niet verbergen. Inderdaad mensen met een burka kunnen woden geweigerd maar met een hoofdddoek zijn ze nog volledig herkenbaar. Hier speel alleen het veiligheidsaspect.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing