Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom zitten / zaten er geen gordijnen voor de stemhokjes vandaag?

Als deze eerder gesteld is dan mijn excuses, maar het viel mij zelf op dat het stemgeheim mogelijk niet gewaarborgd was in mijn stembureau, in Nijmegen (zo las ik net op: http://www.nu.nl/raadsverkiezingen/2197663/privacy-in-stemhokjes-niet-gewaarborgd.html ) heeft een hoogleraar de burgemeester gevraagd de verkiezingen ongeldig te verklaren om dezelfde reden.

Eigenlijk frappant, want volgens mij is het vaker zo 'open' geweest tijdens de vorige verkiezingen hier, dus mijn vraag is, hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Goeie vraag +1

Het wetboek zegt:

Hoofdstuk J. De stemming

Artikel J 5

1
Het stemhokje bestaat uit een achterwand en 2 zijwanden die elk ten minste een meter breed en 2 meter hoog zijn. Wordt het stemhokje met de achterzijde tegen een ondoorzichtig deel van een wand van het stemlokaal geplaatst, dan kan de achterwand vervallen.

Staat niks over 'n gordijntje.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Foutje in de regie. Kan nog behoorlijke gevolgen krijgen daar de privatie v/d kiezer is geschonden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vanavond ook nog gezien op een lokale zender die gingen stemmen vanuit een verzorginghuis en van een kamertje ernaast kon men heel duidelijk zien waarop de mensen gingen stemmen .
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bij ons in het dorp waren de gordijntjes ook weg. Maar ja het is misschien net als met de pincode, als je voor het blad staat, kan niemand het zien.
Trouwens van mij mag iedereen het weten.
Maar het was mij ook opgevallen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Goeie vraag! +1
Het viel me gisteren niet eens zo op, maar inderdaad, nu jij het schrijft: voorheen hingen er gordijntjes en gisteren niet.
Geen idee waarom, dus het antwoord moet ik je schuldig blijven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je weet wat er in pashokjes gebeurt(soms) en om te voorkomen,dat er meer dan één potlood wordt gebruiktt,zijn de gordijntjes verwijderd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing