Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat zijn de eisen omtrent de kennis van de voorzitter van een stembureau, m.b.t. herkennen van een evt. vervalst indentiteitsbewijs?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (4)

Ik dacht,dat de oproepkaart voldoende was. Kan me niet herinneren,dat ik me ooit heb moeten identificeren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Alle leden van het stembureau krijgen een boekje met hoe het werkt. Daarin staat ook hoe een stempas er uit hoort te zien en waaraan je een echte stempas kan herkennen. Bij twijfel kan de voorzitter van het stembureau de politie inschakelen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Sorry, je bedoelde identiteitsbewijs. Hier wordt naar mijn weten geen extra opleiding voor gegeven, in elk geval in Utrecht niet. Wat wel blijft staan: bij twijfel kan de voorzitter om de politie verzoeken. Heeft die persoon inderdaad een vals identiteitsbewijs, dan wordt hij aangehouden en heeft hij een groot probleem.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
er is een heel protocol omtrent voorzitter
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De voorzitter en de andere stembureau-medewerkers krijgen geen extra instructie over het herkennen van valse identiteitskaarten.

Wel ligt er op het stembureau een naslagwerk met hierin vermeld informatie en echtheidskenmerken van Nederlandse en buitenlandse identiteitsbewijzen.

Bij twijfel kan de politie ingeschakeld worden ter ondersteuning.

Bij het betrappen van iemand die met een vervalst identiteitsbewijs probeert te gaan stemmen, kunnen de stembureau-medewerkers overgaan tot aanhouding en overdragen van verdachte aan politie ( elke burger mag aanhouden bij ontdekking op heterdaad van strafbaar feit).
AlphaLimaSierra
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing