Moet je ook betalen als je toch niet besluit te parkeren?
Stel je parkeert op een gracht in Amsterdam.
Wanneer je uit je auto stapt en naar de dichtstbijzijnde betaalautomaat loopt om te betalen, besluit je toch dat je beter ergens anders kan staan, of sporadisch ergens heen moet.
Moet je dan alsnog betalen?
Dit is mij namelijk vandaag overkomen. Ik parkeerde mijn auto, liep naar de betaalautomaat aan het einde van de straat en toen ik bij de automaat stond, werd ik gebeld met de vraag of ik wilde komen. Echter net op hetzelfde moment kwamen er twee parkeerwachters de straat in om de auto's te controleren. Ik kreeg dus een boete. Is dit nu ook terecht?
Volgens de 'vriendelijke' parkeerwachter kan ik niet bewijzen dat ik er niet al bijvoorbeeld een uur stond. Alleen als ik net een kaartje had gehaald zei hij dat ik dan kans van slagen had om een bezwaar te maken.
Hij kon (en wilde) het niet ter plekke ongedaan maken, maar zei dat ik schriftelijk bezwaar moest maken.
Of het mij zou lukken, betwiste hij.
Toegevoegd na 17 minuten:
Ik trouwens nog wel vergeten te zeggen, dat de dichstbijzijnde betaalautomaat defect was.
Ik moest dus iets verder lopen naar de volgende automaat om te betalen.
betaalautomaat en een kaartje kopen voor de kortstmogelijke tijd en dan weer terug naar je auto moeten lopen? Dus zolang je nog geen kaartje hebt kan je bekeurd worden??? Ik kan me voorstellen, dat de parkeerwachter heeft geconstateerd dat de auto zonder parkeerbewijs stond geparkeerd voor een langere tijd dan gebruikelijk om van de auto heen en weer naar een automaat te lopen. Bijvoorbeeld twintig minuten. Dan verdien je gewoon een prent. Ook als je eerst een gaat staan bellen. Waar je het over hebt. Hoe lang duurde dat???
Natuurlijk zou dit normaal gesproken veel te lang zijn.
Echter omdat de parkeerautomaat in de straat stuk was, moest ik naar een andere automaat lopen. Deze staan zoals gebruikelijk om de twee straten. Plus het feit dat het gewoon daar heel druk was; centrum van Amsterdam én het was 33 graden!
Dan kunnen de parkeerwachters toch niet van mij verwachten dat ik me ga haasten en/of ga rennen? Zo oud ben ik trouwens nog niet, dus rennen kan ik echt wel.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.