Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Binnen 5 jaar contant geld afschaffen?

Wat zijn de voor- en nadelen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een soortgelijke vraag is 19 uur geleden al gesteld en afgesloten.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Voordelen zijn dat geen geld meer hoeft te worden gemaakt, of vervoerd. Nadelen zijn dat de mens nóg verder vervreemdt van de fysieke realiteit, van het begrip van waarde, en dat bij een langdurige stroomstoring de hele economie en dus de halve maatschappij reddeloos platligt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (18)

dat je niet meer sparen in een oude sok zou ik echt een nadeel vinden. dan moet je geld altijd toevertrouwen aan de mogenlijke "next DSB to be". ik wil wel gewoon tastbaar geld houden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nadeel: Je bent compleet overgeleverd aan de banken. En die kunnen dan gewoon gaan vragen wat ze willen.

Daarbij kunnen toeristen plotseling niet meer in ons land dingen betalen en zullen ze het links laten liggen. (Niet overal ter wereld is men zo happig op pinnen, en met buitenlandse passen kan het heel duur zijn te pinnen. Trouwens: Met onze passen in het buitenland betalen kan ook godsgruwelijk duur zijn.

Het ENIGE voordeel wat ikme kan bedenken is dat er minder overvallen plaats zullen vinden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nadeel.......of juist voordeel: er zal geen zwart geld meer zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voordelen: minder overvallen, crimineel geld kan makkelijker worden opgespoord.
Nadelen: geen contant geld als cadeautje kunnen geven, alle transacties kunnen worden bijgehouden, je moet de banken vertrouwen.

Oplossing: geld inwisselen tegen de Angolese Kwanza (of een andere Afrikaanse munteenheid naar keuze), die gaan voorlopig waarschijnlijk nog niet over op het puur elektronische geld.

Toegevoegd na 3 minuten:
De te verwachten opbrengst bij het terugwisselen naar de euro zal waarschijnlijk wel behoorlijk kunnen fluctueren.

Toegevoegd na 15 minuten:
Of er blijft niks meer van over.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zie alleen maar nadelen. Het argument dat je niet meer van je geld berooft kan worden, geldt ook niet. Een overvaller kan een slachtoffer dwingen z'n pincode te geven. Dan ben je je geld nog kwijt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rebecca
14 jaar geleden
je kan toch een verkeerde code geven
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en als die overvaller je meeneemt naar een pinautomaat? Dan merkt hij toch dat de code niet werkt. Met een pistool tegen je hoofd geef je echt wel de juiste code.
rebecca
14 jaar geleden
maar dat valt op, en dat wil hij toch niet
rebecca
14 jaar geleden
trouwens waarom moet je dan pinnen als het geld word afgeschaft, dan heeft hij niks aan dat geld
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in het donker.
o ja, die laatste reactie is een goeie van jou rebecca. Ik bedoel eigenlijk dat een overvaller dan spullen kan kopen mbv de pinpas van een slachtoffer.
rebecca
14 jaar geleden
ja hahah, maar dan moet hij mij meenemen in een winkel onder dwang. en dat valt wel heel erg op. dan hebben ze hem zo opgepakt, in elke winkel hangt wel een camera
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee niet onder dwang. Eerst vraagt die overvaller om je pincode en dan gaat hij winkelen. Hij kan je toch ook thuis overvallen en je pincode meenemen.
rebecca
14 jaar geleden
ja maar dan kan je ondertussen de bank bellen.
ik vind het een nadeel dat kinderen dan helemaal niet meer leren wat geld is.
aan zakgeld hebben ze dan niks meer. en een kind van 9 stuur je ook niet met een pinpas naar de speelgoedwinkel.
ze leren de waarde niet meer omdat ze nooit meer geld zien

voordeel is dat je niet zo snel meer beroofd word van je portemonee, en overvallen zullen ook minder worden.
(Lees meer...)
14 jaar geleden
dan kun je je kleine kinderen geen zakgeld meer geven.
kun je geen winkelwagentjes meer pakken
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja hoe moet dat met winkelwagentjes? En met gokkasten?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er zijn winkelwagen muntjes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
die werken niet altijd
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij onze AH kun je de karretjes GRATIS meenemen. Sommige ouderen brengen er hun boodschappen mee naar huis en brengen het wagentje de volgende dag weer netjes terug. Volgens de filiaalchef wordt er zelden een karretje vermist.
voordeel....geen geleur met collecte bussen
nadeel..als je iets voor iemand meeneemt hoe betaald degene het dan...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rebecca
14 jaar geleden
dan moet iedereen een draagbare pin-machine hebben
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
pff..ik denk dat ik dan en hoop *cadeau* geef
rebecca
14 jaar geleden
haha ben je op een verjaardag wil je een tientje geven.
mag ik effe pinnen ? hihi. heeft niet echt charme meer dan
Ik moet er écht niet aan denken! Geen geld meer op zak,t idee alleen al benauwd me,want de banken kun je vandaag de dag nt meer vertrouwen. Eerst de gulden weg,dan contant geld weg!! Enige voordelen zie ik echt niet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee omdat je dan helemaal geen controle over je geld hebt en dan vooral die mensen die heel weinig te besteden hebben . Als je bv 50 euro in de week hebt en je betaald met gewoon geld dan kun je zelf bijhouden en zien wat er uit gaat. En als je ieder keer gaat pinnen dan geef je automatisch meer geld uit . En dan ook nog het probleen met oudere mensen die krijg je toch nooit aan het pinnen .
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nadelen:
* Je bank heeft een gedetaileerd overzicht van je uitgaven.
* Als de pinmachien of -netwerk weer 's kapot is kan de winkel wel sluiten voor die dag.
* Als je pinpas weer 's kapot is heb je niets aan je potje met contantgeld voor noodgevallen.
* Een nieuwe pinpas aanvragen duurt te lang en de openingstijden van banken zijn slecht.
* Aan je pinpas kan je niet zien hoeveel geld je nog over hebt voor deze week.
* Even wat geld lenen van/aan vrienden wordt lastig.
* Meer fraude met pinpassen.
* De gelddrukkerij maakt minder winst.
* Poker spelen zonder echt geld is saai.

Voordelen:
* Er wordt minder contact geld gestolen.
* De pin-provider maakt meer winst.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan niet meer sparen voor de Kermis met de kleinkinderen
en hun rapporten geld geven.
Nee het lijkt me lastig voor kleine zaken.
Voordeel zie ik niet, behalve overvallen om aan geld te komen voor drugs ect.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
NADEEL:

als iemand geld bij je wilt lenen, moet je het overmaken, dat duurt weer een dag.
pinnen als je naar toilet gaat, lijkt me vreselijk irritant.

VOORDEEL:
je kan niet meer geroofd worden.

Ik vind het wel lekker zo, chartaal en giraal geld.
Ik hoef niet overal geregistreerd te staan wat ik waar heb gekocht..
en de markt dan? kan ik ook niet meer op straks..

DUS NEE... ben er niet voor
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naast het pindabakje en de deurkruk van net toilet is geld de grootste bron van ziektekiemen. Er zouden dus minder mensen ziek worden als we het geld afschaften. Ook geen overvallen meer op geldtransporten, mooie cassieres en ouderen die hun AOW van het postkantoor ophalen. Mijn kleinkinderen wonen aan de andere kant van de wereld en dus koop ik wat Chinese aandelen voor ze. Hiervan kunnen ze direct goed studeren. Heb je wel eens 15 eurootjes bij elkaar weten te schrapen als je een avond je auto parkeert in Amsterdam. Zo wie zo moet je een universitaire opleiding hebben genoten om die dingen te begrijpen. gewoon Parkmobile bellen en je staat geparkeerd. Ideaal.
De boodschappenkarretjes bij onze AH kun je al zo meenemen. De oudjes brengen er hun boodschappen mee naar huis (heb je geen rollators meer nodig) en brengen hem 's morgens netjes weer terug. Ideaal.
Geen bomen meer hakken om papiergeld te maken, dus opwarming aarde ook opgelost.
Nadelen: die schieten me zo niet te binnen. De banken hebben de macht toch al naar zich toe getrokken, dus dat kan geen nadeel meer zijn tov de huidige situatie.

Wil je nog iets over geld weten?
http://argusoog.punt.nl/?id=389538&r=1&tbl_archief=&
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In principe kunnen we dan - als heel Europa overgaat - stilzwijgend de Euro afschaffen. Je koopt iets voor 5 euro in Griekenland en op je bankrekening in NL wordt bijvoorbeel 4 Euro afgeschreven. Dus de wisselkoersen worden weer hersteld, zonder het nadeel van verschillende muntsoorten. Het is natuurlijk geen ideale methode, maar het zou zo maar noodzakelijk kunnen zijn.

Ik wil geen betaalkaart gebruiken, want je hebt er geen grip op: in een hotel maken ze een afdruk van jouw kaart en ze kunnen later op de rekening zetten wat ze willen. Ik betaal alles contant. Ook in Nederland. Veiligheid voor alles, mijn kaart wordt niet geskimmed

Toegevoegd na 2 minuten:
Maar het zijn weer de bekende proefbalonnetjes of de wensen die de vader van de gedachten zijn. Ik denk dat het er vooreerst niet van komt, zeker niet de eerste 25 jaar.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nadelig is dat zwart werken ,dan ook niet meer mogelijk is .
Je auto even door een beunhaas na laten kijken,zal een stuk duurder worden,omdat elke betaling geregistreerd wordt.
Een arm huisvrouwtje wat door zwart te poetsen een paar centen bijverdiend,en nog net binnen een bepaalde regeling valt die valt er dan net buiten.
Laten we nou eerlijk zijn de helft van Nederland die klust er s,avons of in het weekend wat bij ,om een extra centje te hebben.
Dat zal nu niet interessant meer zijn,omdat bankgegevens ook voor de belasting opvraagbaar zijn.
Maar die extra centen die men nu bijverdiend,die worden ook weer uitgegeven,en steunen de Nederlandse economie.
Dat zal straks minder worden,omdat men dan gewoon minder te besteden heeft.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zie ook nog nadelen voor mensen die geen betaalkaart hebben, zoals kinderen, daklozen, illegalen, mensen met een beperking.

Je kunt mensen wel zwart uitbetalen met bv boeken- of platenbonnen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zie het ook echt niet zitten.
Als dat moment komt dan zal ik voor het eerst echt gaan staken.

Niemand hoeft te weten wat ik allemaal koop en waar.

Het lijkt me allemaal teveel op de bijbels profetie die zegt zonder dat teken kan niemand kopen en verkopen.

ik vind het eigenlijk een doodeng idee
(Lees meer...)
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding