Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom is een WA of WA+ verzekering o.b.v nieuwaarde?

Bij all risks kan ik me voorstellen dat schade aan dure auto's hogere kosten met zich meebrengt. WA en/of WA+ keren alleen uit wat je aan anderen toebrengt, dan heeft je catalogus waarde niets te maken met de hoogte van je verzekering?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Ik heb ooit in een Marbella gereden. Kleine auto, cataloguswaarde van niets, en ook een zeer lichte auto die minder schade aan zal richten dan een grote dure Hummer.

Ik denk dat het daarmee te maken heeft: goedkopere auto's zijn vaak (natuurlijk niet altijd!) ook kleinere en lichtere auto's. Ik denk dat de cataloguswaarde de gemakkelijkste manier is voor een verzekeraar om uit te rekenen hoe groot *gemiddeld* het risico is op grotere of minder grote schade aan anderen.

Dat is natuurlijk pech als je een lichte auto met een hoge cataloguswaarde hebt; het is niet eerlijk dat je dan ook een hogere premie zoals voor een zware auto moet betalen, maar dan ben je het slachtoffer van statistieken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
een WA verzekering is alleen o.b.v. gewicht van een auto, de nieuwwaarde is niet relevant. Bij WA+ zijn wel enkele zaken gedekt die verband houden met de waarde van de auto.
paulus811
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing