Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe kan je nederlander worden?

ik ben een jongen die het buitenland gekomen. ik ben hier al anderhalf jaar. ik ben hier gekomen door me moeder is getrouwd met me step-vader die Nederlander is, ik heb nu een verblijfsvergunning voor 5 jaar, ik wil weten wanneer ik Nederlander kan worden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Nu nog niet. Daarvoor zul je in ieder geval een verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd moeten hebben. Als dit het geval is, kun je contact opnemen met afdeling burgerzaken van de gemeente om de naturalisatieprocedure te starten. Je moet dan ook voldoen aan de regels die hieronder staan.

Nederlander kun je worden van rechtswege, door optie of door naturalisatie. Ik vermoed, dat alleen die derde mogelijkheid voor jou van toepassing kan zijn.

"Om voor de naturalisatieprocedure in aanmerking te komen, moet u steeds een geldig verblijfsdocument hebben gehad. Daarnaast moet u voldoen aan alle volgende voorwaarden.
* U bent achttien jaar of ouder; om dit te bewijzen moet u een geboorteakte overleggen.
* U woont 5 jaar onafgebroken met een geldige verblijfsvergunning in Nederland, Aruba, Curaçao of Sint Maarten. Dat betekent ook dat u steeds op tijd uw verblijfsvergunning heeft verlengd. Op deze regel zijn enkele uitzonderingen.
* U bent voldoende ingeburgerd en u kunt Nederlands lezen, schrijven, spreken en verstaan. U moet dit aantonen door een inburgeringsexamen af te leggen.
* U heeft de laatste vier jaar geen gevangenisstraf uitgezeten, leer- of taakstraf uitgevoerd of hoge geldboete betaald.
* U bent bereid afstand te doen van uw huidige nationaliteit. Doet u geen afstand van uw huidige nationaliteit terwijl dat wel zou moeten, dan kan het Nederlanderschap weer worden ingetrokken.
* U heeft een verblijfsvergunning voor onbepaade tijd of voor een niet-tijdelijk doel, zoals gezinshereniging.
* U moet de verklaring van verbondenheid afleggen.

Daarnaast zijn er nog enkele uitzonderingen. U vindt deze informatie op de website van de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND)."
Computoon
12 jaar geleden
Als je 18 jaar of ouder bent en 5 jaar onafgebroken in Nederland woont kun je Nederlandse nationaliteit aanvragen.

Als
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing