Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Goede vraag. Ze is geen regerend vorst. Koningin moeder zou dan logischer zijn. Zoals hier boven al stond op het moment dat de ene koning dood gaat is zijn oudste kind direct de nieuwe koning. Ik verwacht zelf dat de dan Koninkin Máxima ook geen regentes word. Het is logischer als dit iemand word met bloeden Van Oranje-Naussau. In dit geval Z.K.H. Prins Constantijn.
Bij H.M. Koningin Wilhelmina was het Koningin Emma maar dit door gebrek aan broers/zussen Z.M. Koning Willem III.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik vermoed van wel, tenzij Amalia al oud genoeg is om op de troon plaats te nemen. Dit is ook gebeurd bij Koningin Emma. Toen Willem 3 overleed. Ik geloof dat haar titel wel anders was, iets met regentes koningin ofzo.

Hun dochter Wilhelmina was toen nog te jong om op de troon te zitten dus heeft Emma dat gedaan, totdat Wilhelmina meerderjarig was.
12 jaar geleden
Nee dan wordt Amalia koningin of indien minderjarig een regent. Op de website van het koninklijkhuis staat een lijk met veel gestelde vragen waarin het staat vermeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op het moment dat Willem-Alexander koning is en overlijdt wordt prinses Amalia op dat moment automatisch de nieuwe koning. ('De koning is dood, leve de koning'). Zolang ze nog niet meerderjarig is, zal er echter een regent komen die het werk doet. Het is mogelijk dat Máxima die taak op zich gaat nemen, maar dat hoeft niet. (Máxima is namelijk geen grondwettelijke koning maar 'de echtgenote van'.)
Computoon
12 jaar geleden
ja dat is zeker zoals koning Beatrix koning is gebleven blijft Maxima ook
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing