Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Word een vuurwerk voor Particulieren niet erg gevaarlijk door import uit andere landen?

Zelf weet ik dat ik naar Duitsland of België ga als een er soort verbod komt, en ik weet dat er dan ook rellen kunnen komen met schades tot in de miljoenen. Vuurwerk uit het Buitenland is gevaarlijk, maar Nederlands vuurwerk niet echt, gister knalde een mortier in de hand van een maat van mij en hij had alleen maar brandwondjes, als dat een nitraat was, zou hij zeker een paar vingers hebben verloren. ( met mortier bedoel dat ding wat er uit een Asian Thunder komt)

Toegevoegd na 3 uur:
VuurwerkVerbod.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Er zullen hooguit wat gefrustreerde pubertjes de straat op gaan om te protesteren als vuurwerk verboden wordt, maar rellen á la Project X zie ik niet gebeuren.

Nederlands vuurwerk is gevaarlijk, denk eens aan gehoor of gezichtsschade in plaats van vingers eraf blazen. Je kan makkelijk blind of doof worden van zo'n klein mortiertje.
Buitenlands vuurwerk is (soms) nog gevaarlijker door het gebruik van een hogere kruitlading of schietlont (denk aan echte mortieren), daarom is het ook illegaal.

Vuurwerk is zo gevaarlijk als je het zelf maakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Al het vuurwerk dat legaal binnen de Europese Unie verkocht wordt voldoet aan strenge veiligheidseisen. De Nederlandse eisen zijn nog strenger, maar bij normaal gebruik is elders in Europa aangekocht vuurwerk niet gevaarlijker dan Nederlands vuurwerk.

Een afsteekverbod voor vuurwerk hoeft ook helemaal niet tot rellen te leiden. In veel Belgische steden is het verboden om met de jaarwisseling vuurwerk af te steken, en alleen al het bij je hebben van vuurwerk levert daar een bekeuring op. Niet leuk voor vuurwerkliefhebbers, maar veel makkelijker te handhaven dan de Nederlandse situatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing