Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Vallen Wilders uitspraken tot racistische uitlatingen ? of behoren die zich nog tot de vrijheid van meningsuiting hier in Nederland ?

None

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (4)

Wilders uitspraken hebben voor sommige een racistisch tintje. Ze behoren zich wel tot de vrijheid van meningsuiting, maar voor een hoog geplaatst politicus is het niet slim om te zeggen. Hij kan de boodschap beter anders brengen volgens sommige, terwijl hij (naar mijn mening) mag zeggen wat hij wil. Maar tot nu toe blijft Wilders net onder de grens met zijn uitspraken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vooralsnog is de rechter van mening dat de heer Wilders alles wat hij geroepen heeft (buiten de Tweede Kamer) mocht roepen en schrijven.

Hij is door de rechtbank van Amsterdam vrijgesproken van het beledigen van moslims, het aanzetten tot haat en het aanzetten tot discriminatie.

Dus kennelijk valt dit allemaal onder de vrijheid van meningsuiting.

Overigens geldt in onze wet:

"Kamerleden, ministers en staatssecretarissen kunnen niet strafrechtelijk worden vervolgd en zijn niet civielrechtelijk aansprakelijk voor wat zij in de Kamer hebben gezegd of aan de Kamer schriftelijk hebben medegedeeld."

De rechtszaak ging dus niet over het roeptoeteren in de Tweede Kamer van de heer Wilders maar over uitspraken in publicaties, waaronder "de tsunami van de islamisering", de uitspraak "Verbied dat fascistische boek", een column van hem over "de islamitische invasie" en de Wilders-uitspraak: "als Mohammed hier vandaag leefde zou ik voorstellen om hem als extremist met pek en veren het land uit te jagen."
Computoon
12 jaar geleden
Wilders heeft nog nooit racistische uitlatingen gedaan!
Wanneer je kritiek hebt op een geloofstroming kan dit niet als racistisch worden afgedaan want het heeft niets met
racisme te maken.
Ook het feit dat hij groepen Marokkaanse jongeren noemt van wie op dat moment algemeen bekend is dat zij rotzooi trappen is geen rasisme.
Wanneer deze jongeren zich normaal aan de regels houdt en het rotzooi trappen ophoudt zul je Wilders niet meer over hen horen.
Het gaat niet om de Marokaanse jongere,nee het gaat om het rotzooi trappen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De uitspraken van de heer Wilders zijn niet racistisch van aard, maar ze komen heel dicht bij discriminatie. Wat is het verschil? Racisme is een specifieke vorm van discriminatie waar het gaat om verschil in ras. De heer Wilders richt zich niet tegen een specifiek ras maar tegen een specifieke religie.
Ik vind de uitspraken van de heer Wilders vaak wel discriminerend en ik voel mij soms zelf ook aangevallen, ondanks dat ik een Christen ben en geen Moslim. Maar de rechter heeft een paar maanden geleden uitspraak gedaan in een zaak die tegen de heer Wilders was aangespannen omdat deze zouden aanzetten tot haat. En volgens de regels van de wet zouden de uitspraken niet discriminerend zijn.
Maar de heer Wilders zoekt vaak wel de grens van het toelaatbare op, dat heeft dezelfde rechter ook gezegd.
Daarnaast vallen de uitspraken ook onder het recht op vrijheid van meningsuiting. Dit is een groot recht dat wij in Nederland hebben. Maar dit recht brengt ook een grote verantwoording met zich mee. Want je hebt het recht om alles te zeggen, maar je hebt ook de verantwoordelijkheid voor je eigen uitspraken en je moet ervoor waken dat je geen onschuldigen kwetst. En door steeds de grens van het toelaatbare op te zoeken met zijn uitspraken maakt de heer Wilders duidelijk dat hij graag gebruik maakt van zijn recht op vrijheid van meningsuiting, maar dat hij de verantwoordelijkheid voor zijn uitspraken soms om de 2e plaats zet. En dat is zeker jammer, omdat hij daardoor veel onschuldige mensen in Nederland kwetst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing