Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe werkt het systeem achter een gelddrukkerij?

Het is best wel een brede vraag, maar ik snap het niet.. hoe kan geld een waarde hebben, als het constant gedrukt wordt?
Waarom is er dan crisis? Druk wat bij!

En van wie is dat geld dan? Wie betaalt dat?
Banken lenen toch van de overheid in nood?

"Zo kan ik wel doorgaan met vragen.. misschien dat iemand mij dit kan uitleggen want het gaat niet in mijn kop zoals ik het nu beleef haha" (ben een beetje een idealist)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Op youtube staat een goeie documentaire van de BBC:
Money as Debt (Nederlands ondertiteld)
Er zijn meerdere delen, eigenlijk moet je ze allemaal kijken om een beetje te begrijpen hoe ons banksysteem in elkaar zit.

De eerste paar minuten zijn een beetje vaag, daarna begint het zeer simpel, met hoe het bankwezen ooit ontstaan is, het wordt daarna steeds ingewikkelder.

Heb je na het kijken nog vragen, laat maar horen.

Voor zover mij bekend klopt hetgeen wat in de documentaire gezegd wordt.

Ik weet niet hoe je het nu in je kop hebt, maar ik vrees dat je niet vrolijk wordt van hoe het in elkaar zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Tegenover het geld staat goud als waarde. Een bekend voorbeeld hiervan is het geld van de USA wat opgeslagen ligt in fort knox. Even geld bijdrukken doet het geld per stuk dus in waarde dalen, en heeft voor de totale waarde dus geen zin.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het goud heet goudreserve, zie link
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan dit niet volledig beantwoorden want het is volgens mij nogal een verhaal.

Ten eerste wordt geld comtinue vervangen. Papier geld slijt en wordt door de banken ingenomen en vervangen door nieuw geld. Het oude geld wordt vernietigd.

Centrale banken geven geld uit. Daar zit beleid achter, namelijk inflatie en/of deflatie zoveel mogelijk beperekn. Ofwel het geld dezelfde waarde te laten houden. Deze centrale banken brengen geld op de markt door geld te lenen aan gewone banken of door het opkopen van staatsobligaties. Bij het lene kunnen ze de markt sturen door de hoogte van de rente. Zoek eens in de wiki op geld, daar wordt veel verklaard.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat er geld gedrukt wordt, heeft inderdaad, zoals eerder vermeld, te maken met slijtage van geld, geld wat vernietigd moet worden omdat het in de was is geweest ed. Elk muntje en briefje wat bij de bank binnenkomt word gecontroleerd, de slechte worden eruit gehaald en vernietigd. Zo weten ze ook weer wat er bij gedrukt moet worden.

Wat je zegt over de crisis, goh druk maar wat bij, werkt helaas niet. Stel de overheid besluit dit, iedereen krijgt 10.000 vers van de pers. Dan heeft iedere Nederlander ineens 10.000 euro meer. Dit heeft een aantal gevolgen, ten eerste dat heel veel mensen lekker gaan uitgeven. De vraag naar producten is heel hoog (men heeft immers geld om dingen te kopen) maar de aanbod is onveranderd gebleven. Dit heeft als gevolg dat producten schaars worden en dus duurder worden. Omdat de producten duurder worden, is het geld relatief gezien minder waard (kon je eerst voor 600 euro nog een iPhone kopen, nu kost hij ineens 900 euro).

Zoals je begrijpt gaat dit dus niet werken. Er zijn een aantal landen (ik weet niet zo snel precies welke) waarbij de overheid dit besloten heeft. Daar moet je nu bijvoorbeeld ineens 1.000 geldeenheden neertellen voor een brood terwijl dit omgerekend slechts 1 euro is.

Hopelijk maakt dit het wat duidelijker!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op het eiland Yap in de stille Oceaan werden ronde stenen als geld gebruikt, Rai genaamd. Die waren tot wel 3 meter in omtrek, met in het midden een gat.
Ze waren zo zwaar, dat ze helemaal niet verplaatst werden. Als iemand iets kocht van een ander, waar een grotere, niet verplaatsbare steen tegenover stond, waren er minimaal 2 getuigen bij aanwezig, die daarna de gebeurtenis via 'roddel' over het eiland verspreidde. Zodat al vlug iedereen wist 'die steen die daar staat, is nu van die en die'.
men had ze ooit wel geprobeerd te verplaatsen, daarbij was één groot exemplaar het water in gerold. Die was niet meer te zien, maar deed nog gewoon mee in het geldverkeer. Want hij was van iemand, iedereen wist dat hij daar moest liggen, en van wie hij op dat moment was.

Ons huidig geldverkeer is net zoiets, maar de twee getuigen zijn vervangen door banken en de ronde stenen door giraal geld. Want bij ons schrijven ze gewoon wat cijfertjes af bij je werkgever, en bij op jouw rekening, aan het eind van de maand.

Het hele systeem is gemaakt om mensen in de hand te houden, en ervoor te zorgen dat je moet werken voor geld, zodat je mee kunt draaien in het systeem. Op zich niks mis mee. Toen er nog ruilhandel was, en je wilde 15 kroppen sla ruilen tegen één kip, was er uiteraard net even niemand met kippen die sla wilde. En al zeker geen 15 kroppen. Geld stelde de mens in staat die 15 kroppen per stuk te verkopen aan iemand die wel sla nodig heeft, of aan meerdere mensen, en at geld op te sparen en daarvan een kip te kopen.

Maar toen begonnen de banken geld te ruiken. Door het uit te lenen tegen rente, begon de maatschappij te verschuiven van een maatschappij die niet langer op geld, maar vooral op schuld was gebaseerd. En dat systeem, waar banken vermogens aan verdienden, is nu aan het instorten.

Bijdrukken kan niet, want de bank is het hart van de maatschappij geworden, en als ze bijdrukken wordt het geld minder waard. En dus ook hun geld. Wat wel kan is schuld kwijtschelden. Voor particulieren door middel van schuldsanering, voor landen als Griekenland door middel van gedeeltelijke kwijtschelding.

Dan kunnen mensen of landen toch weer gaan kopen, en kom je weer van je kroppen sla af, om het zo maar te zeggen. Zodat je weer een kip kunt kopen. En zo draait de mallemolen door.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing