Hoe zit de vork in de steel in onderstaande situatie?
Op: http://www.nu.nl/binnenland/2137943/inburgeraar-krijgt-snel-uitkering.html lees ik:
"Volgens Van Hijum melden veel nieuwkomers bij het UWV dat ze zanger of aalmoezenier zijn. Hiervoor zijn vrijwel nooit vacatures, wat betekent dat ze een uitkering krijgen."
Ten eerste vraag ik me af waarom je je zou moeten melden bij het UWV voor een uitkering, het UWV doet bij mijn weten alleen de oude WAO, de huidige WIA, de Wajong, de WW, de ZW en nog een paar andere uitkeringen, maar dat lijken me in alle gevallen niet de uitkeringen waar het hier over gaat.
Ten tweede vraag ik me af waar het begrip 'passende arbeid' in het plaatje past. Als ik me aanmeld voor een uitkering kan ik zeggen dat ik de president van een ander land ben of dat ik op de nominatie sta om paus te worden, ik mag toch 'passende arbeid' (bijvoorbeeld in een fabriek) niet weigeren, hoe zit dat in deze situatie nu eigenlijk?
Heel in het kort vraag ik me dus af of de ophef over die inburgeraars hier niet onterecht is omdat ze hoog en laag kunnen springen, maar geen passende arbeid mogen weigeren, met andere woorden, klopt de inhoud van het artikel wel?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.