Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Volgens Samengevat economie valt defensiematerieel (tanks) onder consumptieve overheidsuitgaven, die binnen een jaar worden verbruikt. Hoe kan dat?

Ik ben me nu aan het voorbereiden op mijn examen vwo economie en hierin staat het volgende:
Overheidsuitgaven - voornamelijk gefinancierd uit belastingen en leningen
Overdrachtsuitgaven - uitgaven om niet
Inkomensoverdrachten - huursubsidie of prijsverlagende subsidies
Kapitaaloverdrachten - eenmalige subsidie
Overheidsbestedingen - het rijk krijgt er iets voor terug
Investeringsuitgaven - wegen, dijken, gebouwen
Consumptieve uitgevan - worden binnen een jaar verbruikt
Materiële overheidsconsumptie - potloden, briefpapier, maar ook: defensiematerieel (tanks)
Immateriële overheidsconsumptie - loonkosten ambtenaren: ambtenaren leveren dienst
Mijn vraag was: defensiematerieel als tanks zijn duur, dat weet ik, maar die worden toch niet binnen een jaar verbruikt? Waarom staan die niet gewoon bij investeringsuitgaven?
En de computers op de ministeries, onder welke overheidsuitgaven vallen die?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (4)

Defensiematerieel is een consumptieve uitgave omdat het geen investering is met een afschrijvingsperiode.
Defensiematerieel is er niet om 10 jaar netjes schadevrij te gebruiken: ze zijn in principe om oorlog mee te voeren.
Als bijv. tanks worden ingezet in vredesmissies kunnen ze beschadigd of zelfs vernielt/vernietigd worden. Dan zijn ze per direct afgeschreven.
12 jaar geleden
De overheid kent geen afschrijvingen. Dus alles wordt in een jaar geinvesteerd. Als het weer verkocht wordt en dus restwaarde dan is dat weer extra inkomsten.
ronron1212
12 jaar geleden
Operationele uitgaven zijn per definitie consumptieve uitgaven. Je verbruikt dat per keer/ jaar.

De aanschaf is al gedaan maar het moet toch ook onderhouden worden. en er moet brandstof etc. in.
12 jaar geleden
Of de overheid een bepaalde uitgave in 1 keer affinanciert of afschrijft in termijnen mogen ze zelf kiezen. Evenzo mogen ze zelf bepalen of ze jaarlijks reserveren voor vervanging. In principe moet je voor het een of het ander kiezen, anders kom je voor vervelende financiele verrassingen te staan.
Je zult begrijpen dat deze systematiek mogelijkheden biedt om met de staatsschuld te manipuleren :-)
teusvh
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing