Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zou (bijvoorbeeld) de Amerikaanse regering toch maatregelen nemen voor 21 december?

Ik weet dat de Maya's een rekenfout hebben gemaakt!
Maar zou (bijvoorbeeld) de Amerikaanse regering nou toch maatregelen nemen voor de zekerheid?

(En weet iemand misschien wat voor maatregelen dat zijn?)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Ik vermoed dat de diverse regeringen (niet alleen de Amerikaanse - dit treft ons allemaal) wel degelijk voorbereidingen treffen voor 21 december.

Dat er een rekenfout is gemaakt, is daarbij niet van belang.

(Tussendoortje: de Maya's hebben geen rekenfout gemaakt. Pas toen veel, veel later de Maya-kalender werd omgerekend naar onze kalender is een rekenfout gemaakt. Die rekenfout werd dus door de latere omrekenaars gemaakt, niet door de Maya's.)

Waarom is de rekenfout niet van belang? Dat komt doordat de Maya's helemaal niets hebben gezegd over een mogelijk einde van de wereld.

Het enige is, dat de *kalender* van de Maya's eindigt. En dan nog wel één van de vijf kalenders die ze hadden, de zogenoemde Lange Telling.

Goed, de Lange Telling van de Maya's eindigt - so what?

Helaas zijn er vele vage groepen die allerlei rare dingen geloven. Als zo'n groep zich op een bergtop in bunkers verschuilt met grote voorraden voedsel, is dat allemaal niet zo erg. Maar er zouden ook best groepen kunnen zijn die het vermeende "einde van de wereld" graag een handje helpen.

Zulke groepen, of ze nu godsdienstextremisten zijn of gewoon waanzinnigen, vormen een reëel gevaar. Tegen zulke gevaren moeten voorzorgsmaatregelen worden genomen. En daarnaast natuurlijk tegen de eenlingen die 21 december een geschikte dag vinden om een bommetje te laten ontploffen.

Dus ja, de regeringen zullen maatregelen nemen. Die maatregelen zullen niet veel verschillen van de normale maatregelen die bij elke verhoogde terreurdreiging worden genomen.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Welke zekerheid ?

De kans dat er daadwerkelijk op die datum iets gebeurt is vele malen minder dan nul. Zou er WEL een wereldwijde catastrofe plaatsvinden - waar geen enkele aanleiding toe is, geen aanwijzingen en geen indicaties - dan zou er toch geen moedertjelief aan helpen.

Dus nee, gelukkig heeft zelfs de Amerikaanse regering wel betere dingen te doen dan zich bezig te houden met bakerpraatjes en sprookjesverhalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, áls de wereld zou vergaan denk ik niet dat 't veel zin heeft daar maatregelen tegen te nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mm ze hebben de wereldeconomie omzeep geholpen, een zwarte president, als enigste ooit kernwapens gebruikt, een hele zooi zandmensen tegen de schenen geschopt..

het lijkt me duidelijk dat ze al een tijdje bezig zijn met een bucket-list..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing