Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is prins Willem Alexander ook net als prinses Amalia aanwezig in de lijn van de Britse Troonopvolging?

Ik wilde iets heel anders weten, en kwam op wikipedia het volgende tegen:

Prinses Catharina-Amalia is tweede in de lijn van Nederlandse troonopvolging. Ook staat ze in de Britse lijn van troonopvolging, en wel op de 827e plaats.

Na een kleine discussie thuis werd er afgevraagd of Willem Alexander ook in deze lijn staat. Ik dacht zelf van niet, maar die ander dacht van wel, endacht zelfs dat onze Koningin dat ook is.

Is Willem Alexander dat ook?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Ik heb flink gezocht voor je maar kan niet vinden hoeveelste W-A staat maar het is zo ja want Beatrix staat ook op die lijst. Omdat hieronder ook staat dat een persoon direct gevolgd wordt door zijn/haar nakomelingen zou Willem Alexander 1 plaatsje boven Amalia moeten staan.
-------------
De Britse troonopvolging is de opvolging van de Britse monarch. De lijn van opvolging wordt gevormd door afstammelingen van Sophia van de Palts (1630-1714). Er zijn ook enkele aanvullende voorwaarden:

Een persoon wordt altijd direct gevolgd door zijn/haar wettelijke nakomelingen (geen bastaards dus). Van deze regeling wordt afgeweken als de nakomelingen al hoger in de lijst staan. Volgorde van geboorte en geslacht maken uit. Oudere zonen komen altijd voor jongere zonen. Alle zonen komen voor de dochters.
De monarch moet protestants zijn en lid worden van de Anglicaanse Kerk na de troonsbestijging.
Iedereen die rooms-katholiek is, rooms-katholiek wordt of trouwt met een katholiek is permanent uitgesloten van troonopvolging.
Een persoon die werd geboren voordat de ouders getrouwd waren (een bastaard) wordt niet opgenomen in de lijst. Een later huwelijk van de ouders verandert dit niet.

Volgens berekeningen waren er in 2001 4982 afstammelingen van Sophia van de Palts (inclusief katholieken), waarvan 625 afstammelingen zijn van Koningin Victoria (1819-1901). Verschillende Europese monarchen staan in de lijn van troonopvolging, zoals koning Harald V van Noorwegen en koningin Beatrix der Nederlanden. Het Britse koningshuis zelf heeft enkel een lijst uitgegeven met de eerste 39 opvolgers.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Britse_troonopvolging
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als Amalia dat is, dan zal Willem Alexander dat ook zijn.
Het is haar dochter en aangezien Maxima geen koninklijke afkomst heeft, zal het dus van Willem Alexander moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat is hij. Hij staat volgens de lijst hieronder op de 1161e plaats. Ik weet echter niet of het hier echt om een ranglijst gaat, want in deze lijst staat Amalia op plek 1162. Maar hij is in ieder geval aanwezig in de lijn van Britse troonopvolgers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je gaat Z.K.H. Prins Willem-Alexander niet vinden op de lijst voor de Britse troonopvolging. Hij is getrouwd met de Katholieke Máxima en daarmee uitgesloten van de Britse troonopvolging.

Toegevoegd na 24 minuten:
Wow wat is het moeilijk om de gehele lijst te vinden. Ik had vroeger een hele mooie lijst daar stonden exact de Katholieke en aangetrouwde van Katholieke nog in ligt grijs ertussen.
Het Belgische Koningshuis staat er helemaal niet op omdat ze allemaal Rooms-Katholiek zijn.
Maar er komt misschien verandering in. Was pas in het nieuws.
Hier een link: http://www.isgeschiedenis.nl/nieuws/engelse_troonopvolger_mag_straks_trouwen_met_katholiek/

Ze willen ook af van dat de oudste zoon boven een oudere zuster eerst de troon krijgt. Dit is namelijk nog steeds in Engeland.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing