Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

waarom is het korps mariniers alleen toegankelijk voor mannen?

ik las dit op een site van de marine ik ben een jongen en wil later bij de marine of marechaussee.
maar waarom mogen vrouwen er eigenlijk niet bij?

http://www.werkenbijdemarine.nl/infodag/infodag-korps-mariniers/

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zal wel iets fysieks zijn, of iets met keukens

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (6)

Bij het Korps Mariniers werken geen vrouwen. Er bestaan dus geen vrouwelijke mariniers en vrouwen mogen er niet solliciteren.
Ook op onderzeeboten werken geen vrouwen.

Het gaat hierbij dus alleen om het Korps Mariniers en de Onderzeedienst, niet om alle andere functies van de marine. Aan boord van de schepen, helikopters en op kantoren werken mannen en vrouwen samen. De krijgsmacht staat open voor vrouwen.

Maar dus niet voor het korps Mariniers en niet
voor de Commando's.

Overigens heeft de Commissie Gelijke Behandeling (www.cgb.nl) hier een oordeel (nr. 2000-38) over geveld in juni 2000 en men kwam tot de conclusie dat het standpunt van de marine hierin terecht was.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik heb hier hele discussies over gehad met mijn zonen, de een was Officier bij de Mariniers en de ander is Commando geweest. Stelletje macho's. :-)
Zij vonden en vinden het wel terecht...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar wat ís hun standpunt? Uit jouw antwoord maak ik alleen op dat vrouwen niet bij de marine mogen, maar niet waarom niet, en dat was nou juist de vraag ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je trouwens uit je bron het stukje onder dat wat je gekopieerd had had genomen, dan had je antwoord wel op de vraag aangesloten. Daar staat waaróm vrouwen niet bij de marine mogen
Bij de onderzeedienst en de mariniers worden geen vrouwen toegelaten. Dit is in verband met de fysiek zware eisen, respectievelijk de beperktheid van de leefomgeving.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ De beperkte leefomgeving speelt hierin een grote rol. Vraag je het aan een marinier,dan zal hij meestal zeggen: Gewoon omdat het niet is toegestaan,de echte reden krijg je vaak niet te horen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is dan de echte reden, heer of mevrouw Krol?
Het antwoord hierboven is correct!

Als aanvulling wil ik nog geven: De reden dat vrouwen niet welkom zijn op onder andere onderzeeërs.

je zit met VEEL mannen in een kleine ruimte...als daar 1 of twee vrouwen tussen lopen dan gaat dat op een gegeven moment mis, er zijn altijd mannen die zich niet kunnen beheersen en rare dingen gaan doen.

Toegevoegd na 33 seconden:
( Ik bedoel het antwoord van momopoyolo)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"je zit met VEEL mannen in een kleine ruimte…als daar 1 of twee vrouwen tussen lopen dan gaat dat op een gegeven moment mis, er zijn altijd mannen die zich niet kunnen beheersen en rare dingen gaan doen." Dan is er iets heel, héél ontzettend ergs mis met de selectieprocedures! In onderzeeërs hebben ze kernraketten waarmee ze wereldsteden in puin kunnen schieten of een 3e wereldoorlog ontketenen. Mannen die daar werken kan je beter vertrouwen dan je eigen moeder. Bij wijze van spreken.
Tenminste... Dat zou zo moeten zijn!!! Daarom kan en mag de door jouw genoemde reden absoluut niet een reden zijn. Als dat WEL een geldige reden zijn, dan geef je impliciet aan dat de betreffende mannen TOTAAL niet aan boord horen van zulke schepen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Google maar eens mmm, dan zul je zien dat er talloze verhalen bestaan van/over vrouwen die in duikboten zijn aangerand of verkracht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zeg absoluut niet dat dat niet gebeurd, ik zeg: "Dan is er iets heel, héél ontzettend ergs mis met de selectieprocedures! In onderzeeërs hebben ze kernraketten waarmee ze wereldsteden in puin kunnen schieten of een 3e wereldoorlog ontketenen. Mannen die daar werken kan je beter vertrouwen dan je eigen moeder. Bij wijze van spreken.
Tenminste… Dat zou zo moeten zijn!!! Daarom kan en mag de door jouw genoemde reden absoluut niet een reden zijn. Als dat WEL een geldige reden zijn, dan geef je impliciet aan dat de betreffende mannen TOTAAL niet aan boord horen van zulke schepen." Met andere woorden... er is dus bewezen dat er iets heel ergs mis is met de selectieprocedures daar! De verantwoordelijken voor de selectieprocedures hier verdienen gevangenisstraf en sowieso ontslag. Als iemand op een onderzeeboot recruteert die niet betrouwbaar is, breng je de wereld in gevaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik wist niet dat wij in nederland kernraketten op onderzeeers hadden??????
Ziggo laat mijn omgeving in de steek vandaar dat ondertussen het(zelfde) antwoord misschien reeds is gegeven. Maar het Ministerie van Defensie heeft in de oertijd ooit eens bepaald dat er geen vrouwen in het Korps Mariniers werkzaam mochten zijn. Dit vanwege het geijkte vooroordeel over het zogenaamde zwakke geslacht. Als voormalig Heldenaar moet ik zeggen dat vrouwen als vlootpersoneel wel allerlei ondersteunende taken voor het Korps Mariniers mogen verrichten.

Bij de Koninklijke Marechaussee op Schiphol en in IJmuiden (kustcontrole) heb ik wel dames in actieve dienst gezien.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat er niet om dat vrouwen die fysiek zware test zou kunnen halen ( Allegonda Gremmer A.T. er).

Gaat erom dat onder andere de maandelijkse cyclus van de vrouw erg veel problemen gaat opleveren (bijv. maand jungle training).

Dit aanvullende op de overige antwoorden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nog een laatste aanvulling: het heeft bij het korps voornamelijk te maken met het buddy systeem. Jij en je buddy moeten elkaar in de gaten houden en samen verder gaan. De fysieke eisen zijn heel hoog voor het korps, en het is bijna niet mogelijk om twee vrouwen te vinden die zo goed met het korps mee kunnen draaien als de mannen. Vrouwen en mannen mogen niet met elkaar buddies zijn: no touch.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën: