Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe zit het met de Amerikaanse staatsschuld?

Ik hoor er veel over, maar bij wie hebben ze schulden? En blijkbaar hoeven ze het nooit terug te betalen of zo?? Want normalitair komt er een deurwaarder langs of zo als je schulden oplopen en je ze niet af lost, maar volgens mij wordt Amerika niet aangevallen door zijn schuldeisers (China?) Dus waar gaat het allemaal over? Ik snap het niet! VS heeft schulden maar hoeft ze niet af te lossen(!) maar iedereen maakt zich er wel druk om?

Toegevoegd na 1 minuut:
En hoe kan een land met zoveel schulden nog steeds zo machtig en invloedrijk zijn? En ook nog steeds behorend tot de meest welvarende landen ter wereld met een hoge levenskwaliteit.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

Staatsschuld hoeft niet altijd te betekenen dat je geld schuldig bent aan een ander land. Een regering kan geld lenen wat eigen inwoners bijvoorbeeld op een spaarrekening hebben gezet. Hier betalen ze rente over en daarom krijg jij ook rente als je geld op je spaarrekening zet.

Zoiets heb ik gehoord.
(corrigeer me als ik totaal mis zit)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze vragen worden hier zo vaak gesteld. Net als griekenland kan amerika ook in de problemen komen. Ze lenen van andere landen en van de burgers van banken en pensioenfondsen. Ja ze betalen rente over de schulden en als ze kunnen lossen ze weer af met andere leningen. De hoge levenskwaliteit in amerika valt wel mee hoor er is heelveel armoede in amerika.
(Lees meer...)
ronron1212
12 jaar geleden
Ja, de landen in het midden oosten hebben veel olie verkocht in dollars, en een deel daarvan heeft amerika van hen geleend. China heeft rond 850 miljard dollar aan amerika geleend, en heeft daarmee ook veel politieke macht opgebouwd.
De russen verwachten kennelijk dat de dollar gaat instorten, want in het afgelopen jaar hebben zij hun dollar-belangen langzaamaan afgebouwd van ca. 500 miljard naar nihil.
Onderstaand artikel (in de link) is al een paar jaar oud, maar alleen maar actueler geworden.
Of ze ooit terugbetalen? Dat geld hebben ze dus niet. Alleen al de ziektekosten en het onderwijs samen kosten in amerika meer dan de belastingopbrengsten. Dus drukken ze geld bij. Dat gaat een keer goed fout natuurlijk. Obama heeft meer geld uitgegeven dan al zijn voorgangers tezamen!

Toegevoegd na 4 minuten:
Nog een relevante link.
(Lees meer...)
teusvh
12 jaar geleden
Een hoop vragen :-) Er was recentelijk een aflevering van Tegenlicht over het onderwerp schuld waarbij er een aantal interessante experts over het onderwerp vertelden. Dat terzijde.

De Amerikaanse staatsschuld is heel groot, maar qua absolute getallen zegt het nooit zoveel. Daarom wordt het altijd vergeleken met het Bruto-Nationaal product (het totaal dat een land per jaar produceert). Het is daar 102% van. Ter vergelijking: in Nederland is dat 64,2%.

"Ik hoor er veel over, maar bij wie hebben ze schulden?"

Om geld 'te lenen' geeft een overheid staatsobligaties uit. Deze hebben een bepaalde looptijd (variërend van een paar maanden tot een paar jaar). Iedereen kan zich op dit soort uitgiftes inschrijven en bieden tegen wat voor soort rente ze dit zouden willen. Het probleem in Griekenland was dat de genodigden zo angstig waren, dat ze zeer hoge rentes gingen betalen. Economen denken dat het maximum 6% rente is, alles daarboven is niet te betalen. Ter vergelijking: recentelijk waren er veilingen van staatsschuld van de VS waarin beleggers een NEGATIEVE rente wilden betalen.

"En blijkbaar hoeven ze het nooit terug te betalen of zo?"

Ze betalen het wel terug. Alleen doen ze dit door weer nieuwe 'treasury notes' uit te geven. Dus als een staatsobligatie afloopt, zullen ze weer nieuwe staatsobligaties uitgeven. De rente wordt wel betaald, hoewel, bij een begrotingstekort zou je kunnen zeggen dat ook die weer geleend wordt.

"maar volgens mij wordt Amerika niet aangevallen door zijn schuldeisers (China?)"

Dat is niet zo heel vreemd. Een van de economen in het televisieprogramma die vertelde deze wijsheid: als jij 1000 euro leent van de bank dan is dat jouw probleem, als jij een miljoen leent dan is het het probleem van de bank. In het eerste geval verliest de bank niet zoveel als jij alsnog failliet gaat en niet meer betaalt. In het tweede geval is dat anders: daar heeft de bank wel een hoop te verliezen. Ze zullen dan eerder met je onderhandelen om zo het verlies te beperken. Zo ook met China en andere grote schuldeisers: ze hebben geen baat bij een VS in de betalingsproblemen.

"En hoe kan een land met zoveel schulden nog steeds zo machtig en invloedrijk zijn?"

Dat is simpel: als jij hele grote schulden bij mensen hebben, dan zullen die mensen je te vriend willen houden. Want als je dat niet doet dan kan de schuldenaar besluiten om helemaal niet meer te terug te betalen. Dus wie heeft er eigenlijk de macht?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding